Fotograf: Donsötank

Kategori: Skeppsbyggnad | Tank

Stålarbetena inleds på Donsötank-nybyggen

Byggnationen av Donsötanks två LNG/LBG-drivna produkt- och kemikalietankfartyg har inletts med steel cutting på varvet i Kina.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]tting på varvet i Kina.

Rederi AB Donsötank har under torsdagen haft en så kallad steel cutting-ceremoni på sina två dual-fuel 22.000 dwt produkt- och kemikaletankfartyg som är i order vid Wuhu Shipyard i Kina. Det innebär att byggnationen har inletts genom att börja skära stålet till de första sektionerna. Nybyggena kommer att levereras våren 2021.

Tekniken prisbelönad i London

Fartygen byggs till isklass 1A, utrustas bland annat med en Wärtsilä 10V31 DF-huvudmaskin och två Wärtsilä 8L20 hjälpmaskiner med SCR-Catamiser från Gesab. WE Tech levererar ett integrerat energieffektivitetspaket.

Teknikpris

Nyligen vann leverantören WE Tech:s integrerade lösning med WE Drive och Permanent Magnet-axelgenerator/motor för rederiets nybyggen Technical Innovation Award 2019 på Tanker Shipping & Trade Conference i London.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]