Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Ekonomi | Folk/företag | Tank

Stabilt kvartal för Pallas

Göteborgsbaserade Pallas Shipping gör ett stabilt första kvartal och ökar rörelseresultatet.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]�kar rörelseresultatet.

Pallas Shipping fortsätter att visa svarta siffror. I slutet av september redovisade Pallas ett rörelseresultat på 4,5 miljoner (-8,4 miljoner) för det brutna räkenskapsåret 2012/2013 och för kvartal ett i år (juli-september) landande rörelseresultatet på 1,7 miljoner, en uppgång med 600.000 från motsvarande period i fjol.

En förklaring till den positiva resultattrenden är att fartygets samtliga tre fartyg sedan juli 2012 seglar under timecharteravtal som genererar stabila intäkter.

Dock hade rederiet ett negativt kassaflöde på -0,7 miljoner (1,1 miljoner) under det första kvartalet. Enligt bolagsledningen beror detta främst på nyemissionerna som avslutades i början av föregående period.

Pallas Shipping äger idag tre fartyg; bunkerfartygen Pallas Glory (på timecharteravtal för Bunkers Gibraltar Ltd.) och Pallas (på charter för Topoil) samt torrlastaren Pallas Ocean. Den senare har legat på timecharter hos Thunbolagen i sex år. Det kontraktet går ut i december.

Två avsiktsförklaringar

Pallas Shipping har sedan tidigare tecknat en avsiktsförklaring med Akdeniz Shipyard om en nybyggnation av ett bunkerfartyg som ska kunna lasta LNG (flytande naturgas) och metanol samt en avsiktsförklaring om ett förvärv av bunkerfartyget Dublin. Här finns inget nytt att rapportera.

M/T SP Dublin ägs av tyska Medallion Reederei Gmbh. Fartyget är byggt 2009 och utrustat för att utföra bunkringsoperationer, lastkapaciteten är 3.700 ton. 

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]