Fotograf: Madli Vitismann

Kategori: Passagerarsjöfart

St Peter Line vill kryssa i Medelhavet

St. Peter Lines båda färjor Princess Maria och Princess Anastasia har hyrts in som hotellfartyg för de olympiska vinterspelen i Sochi i februari 2014. Samtidigt vill man testa marknaden för ryska kryssningar.  

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]�r ryska kryssningar.  

Rederiet säljer transportresorna från St. Petersburg till Sochi och tillbaka som kryssningar och är enligt den ryska affärstidningen Kommersant övertygad om att den ryska marknaden är redo för längre kryssningar och även för att betala för sådana.

På kryssningarna till och från Sochi kan passagerarna med endast ett Schengen-visum besöka 11 hamnar i nio länder från Köpenhamn till Istanbul. Rederiet har först erbjudit möjligheten att boka kryssningarna till sina stamgäster. Nu har 30 procent av biljetterna bokats för resan till Sochi och 35 procent för returresan. 

För närvarande börjar inte ännu några kryssningar i ryska hamnar och ryska turister behöver först flyga till något annat land om de vill göra en kryssning. Därför försöker St. Peter Line få med en utländsk partner och har inlett förhandlingar med både Royal Caribbean Cruises och Carnival Cruise Lines om att etablera ett av vardera parten hälftenägt joint venture som år 2015 skulle inleda kryssningar på Svarta havet och Medelhavet. Då skulle rederiet utöka sin flotta med ett fartyg för att kunna erbjuda kryssningar från Sochi till Israel eller de grekiska öarna. Man undersöker också möjligheten att gå till hamnar i Bulgarien eller Georgien. St. Peter Lines marknadschef Andrey Mushkarev säger till Kommersant, att ”alla är intresserad av den ryska marknaden, men ingen förstår, hur man får arbeta på den och hur man lyckas komma hit”.

Inom den ryska turismbranschen tror man att den ryska kryssningsmarknaden kan utvecklas stabilt om det rederi som etablerar sig där har tillräcklig kunskap för att inleda ett förnuftigt samarbete och förståelse för lokala specifika förhållanden och kundernas behov.

St. Peter Lines före detta styrelseordförande Igor Glukhov har sagt till Sjöfartstidningen, att rederiet redan är nöjt med ryska transportministeriets avtal om att hyra in rederiets färjorna för de olympiska vinterspelen. Men enligt Kommersant har det ryska statliga hamnbolaget Rosmorport inlett en statlig offertrunda för att hyra in passagerarfartyg för att underlätta underskotte på ca 13.000 hotellrum i Sochi. St. Peter Line är det enda ryska rederiet som deltar i offertrundan och deltar med båda sina färjor. Rederiet meddelar att kryssningarna kommer att genomföras oberoende av om St. Peter Line vinner offertrundan eller ej. Januari och februari är lågsäsong på Östersjön och därför tror rederiet att det är rätt tidpunkt för att genomföra ett sådant kryssningsexperiment.

 

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]