Kategori: Politik

Spirande kärlek eller skilsmässa?

Jobba tillsammans eller kasta in handduken. Ta ett beslut och agera helhjärtat efter det, uppmanar Andreas Åsenholm politiker och sjöfartsnäring.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]er och sjöfartsnäring.

Sven och Svea sitter vid köksbordet över en kopp kaffe. Sven pratar om parets framtid i allmänhet och om den annalkande semestern i synnerhet.

 ”Nu ska vi ha en riktig semester. All inclusive ska det vara. Vi åker till Maldiverna .” 

 Sven plockar fram biljetterna och slänger dem på bordet .

Svea visar dock ingen märkbar glädje åt Svens besked utan säger plötsligt : 

”Jag vill skiljas! ”

Sven blir likblek och efter en stunds tystnad säger han: 

 ”Ja men för bövelen, nu har jag ju planerat hela semestern och betald är den också! Du kan väl inte bara komma sådär och säga att du vill skiljas!”

Svea svarar då: ”Visst kan jag följa med, men jag vill skiljas i alla fall.”

Svensk sjöfartspolitik liknar lite granna Sven och Sveas förhållande. De svenska politikerna och den svenska sjöfartsnäringen verkar inte vara helt överens om hur den svenska sjöfartens framtid ska se ut alternativt om den svenska sjöfarten har någon framtid överhuvudtaget. Det har varit många ”samtal vid köksbordet” om farledsavgifter, TAP, tonnageskatt mm utan några tecken på att förhållandet mellan politikerna och den svenska sjöfartsnäringen har vitaliserats. Tvärtom, det har blivit allt mer uppenbart att en skilsmässa verkar vara det enda kvarvarande alternativ som står till buds. Det verkar föga meningsfullt att prata om allt mellan himmel och jord som rör den svenska sjöfartens framtid utan att bägge parter har bestämt sig för att den har en framtid.

Frågan som skall besvaras av svenska politiker och den svenska sjöfartsnäringens representanter med JA eller NEJ är:

Skall Sverige ha en svensk handelsflotta?

Om svaret är NEJ,  återstår bara  att avveckla resten av den svenska handelsflottan och  dess kringverksamheter (inkl. sjöutbildningar). Svensk sjöfart har därmed  blivit en ”icke fråga”. Skilsmässan kan verkställas.

Om svaret är JA, så infinner sig frågan VARFÖR?  Varför just svenskflaggade handelsfartyg? Vad är det den svenska handelsflottan kan erbjuda  som utlandsflaggade fartyg inte kan erbjuda? Vad är det för faktorer som gör den svenska handelsflottan attraktiv för Sverige och kunderna?

När vi väl fått svar på varför så kan svenska politiker och svensk sjöfartsnäring planera gemensamt för en attraktiv svensk handelsflotta.

Förhållandet mellan politikerna och sjöfartsnäringen är förhoppningsvis inte lika stendött som Svea och Svens förhållande.  Om så skulle vara fallet, låt dem skiljas i faderns, sonens och den heliga andens namn, Amen! ¶

Andreas Åsenholm
politiskt engagerad ölänning

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]