Fotograf: SOL Continent Line

Kategori: Hamn/Logistik | RoRo

SOL lägger ned Travemündelinjen

SOL Continent Line meddelar att de med omedelbar verkan lägger ned linjen Helsingborg-Travemünde som de opererat sedan 2010. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]e opererat sedan 2010. 

I ett kortfattat brev till sina kunder skriver ledningen för rederiet att orsaken till nedläggningen är att volymerna har minskat i en sådan omfattning att de inte längre räcker till för att driva linjen. 

– Den totala marknaden har minskat månad för månad ända sedan vi startade 2010 och en stor volym är borta. Det är basproblemet. Sen finns det andra orsaker, bland annat att de låga chaufförslönerna har gjort att mycket gods har flyttats från trailers till chaufförsbundna enheter, säger Ragnar Johansson, vd för SOL Continent Line, till Sjöfartstidningen.

Inte olagligt

Ragnar Johansson poängterar att han är medveten om att det inte är olagligt med låglönechaufförer, men att det ändå får konsekvenser.

– Visst, det handlar ju om EU-människor och det är förstås helt lagligt med dagens fria rörlighet, men de låga chaufförslönerna i kombination med cabotage-reglerna blir ändå till ett problem som skapar förändringar i hela transportbranschen – även för tågoperatörer, säger han. 

Allt fler direkttåg

En tredje orsak till att SOL lägger ned Helsingborg-Travemünde-linjen är att direkttågen mellan Sverige och Tyskland har tagit betydande marknadsandelar. 

– Helt klart är det så. Direkttågen har ökat markant sedan 2010, säger Ragnar Johansson, som tycker det är trist att behöva lägga ned linjen.     

– That’s business, men visst är det tråkigt att tvingas ge upp när man har kämpat så hårt för något. 

Fler har gett upp

När SOL Continent Line startade linjen på hösten 2010 drev man trafiken med två fartyg. I mars i år beslutade man dock att endast köra med ett fartyg på linjen, och övergick då samtidigt från att ha dagliga avgångar från varje hamn till att endast ha avgångar varannan dag från respektive hamn. 

– Vi ville ge marknaden en chans att låta oss fortsätta, men så blev det inte tyvärr. Det blev ingen ökning och det fanns heller inget som pekade på att det skulle bli bättre, säger Ragnar Johansson och fortsätter: 

– Det finns ju 3-4 stora speditionsaktörer – inga namn nämnda – som hade kunnat stötta oss och låta oss överleva om de bara hade velat det. Det märkliga är att man inte ser fördelarna med att det finns flera mindre alternativ till de dominerande rederierna. Skälet till att vi alls startade linjen för tre år sedan var ju att de stora rederierna bara ökade priserna. Vi uppmanades då att starta vår linje och har själva sett oss som prisbalanserare. Men vi är ju inte den enda utmanaren som på kort tid tvingats ge upp – se bara på North Sea RoRo som förgäves kämpade mot DFDS och PowerLine som slukades av Finnlines. 

Sista avgången inbokad  

SOL Continent Lines Helsingborg-Travemünde-linje trafikerades fram till årsskiftet av fartygen Vasaland och Antares. Vid årsskiftet byttes Vasaland ut mot Merchant. 

Den sista avgången på linjen kördes på måndagen den 22 april med Merchant från Travemünde. 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]