[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]nstimber och Transpaper.
Svenska Orient Linien (SOL) stärker sin flotta med tre roro-fartyg med isklass 1A Super, byggda i Raumo, Finland. Transpulp och Transpaper är levererade 2006 och Transtimber 2007.
Alla tre var innan affären bareboatbefraktade av Transatlantic, som enligt vad som tidigare meddelats ska avvecklas, och går på timecharter till Stora Enso. Fartygen ägs av ett bankkonsortium.
Inga förändringar
Ragnar Johansson, vd på SOL, säger till Sjöfartstidningen att SOL nu tar över den roll Transatlantic tidigare hade. GoTa Ship Management behåller management på fartygen och de fortsätter oförändrat i sin nuvarande trafik för Stora Enso på ett långtidskontrakt.
– Vi behåller besättningarna och svensk flagg, säger Ragnar Johansson.
[/flowy_subscriber_only]