Fotograf: Hargs hamn

Kategori: Hamn/Logistik

Snart större fartyg till Hargs hamn

Farleden in till Hargs hamn norr om Stockholm ska fördjupas med 2,5 meter, från 8,5 meter till 11 meter.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]8,5 meter till 11 meter.

Resultatet av muddringen blir att Hargs hamn kan ta emot fartyg med dubbelt så stor lastkapacitet som i dag, det vill säga 40.000 ton i stället för dagens 20.000 ton. 

Sjöfartsverket har inlett en anbudsupphandling och räknar med att muddringen av farleden genomförs i höst och är klar vid årsskiftet. 

Längre kaj

Hargs hamns vd Peeter Nömm säger till Sjöfartstidningen att hamnen också ska fördjupas till 11 meter så snart muddringen av farleden in är klar, det vill säga under 2021.

– Sedan, förhoppningsvis i början av 2022, ska vi bygga en ny 200 meter lång kaj med anslutande hamnplan. Vi jobbade ursprungligen på att samordna hamnmuddringen med den av farleden, men det visade sig inte fungera. Vi måste också vänta in tillstånd att hantera muddermassorna, men det bör bli klart snart.

Intresserade kunder

Det är främst bulkfartyg som kommer till Hargs hamn och största kund är Lantmännen, som är en viktig drivande kraft bakom både farleds- och hamnmuddringarna.

– De har varit delaktiga i processen hela tiden eftersom de vill kunna nå sina exportmarknader med större fartyg. Men här i närheten finns också Forsmark som vill bygga en anläggning för slutförvar av kärnbränsle och kunna ta emot fartyg med bentonitlera. Och en hamn som kan ta emot större fartyg öppnar för ännu fler möjligheter. 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]