Illustration av konceptfartyget Horizon X.

Fotograf: Gotlandsbolaget

Kategori: Skeppsbyggnad

Snabbgående katamaran kan tas i trafik 2027

Gotlandsbolaget har tidigare presenterat konceptfartyget Horizon X, en snabbgående katamaran med syfte att komplettera Gotlandstrafiken. Nu tas nästa steg i projektet.
Under 2023 tecknade Gotlandsbolaget och det australiensiska varvet Austal en första avsiktsförklaring i det gemensamma arbetet för att utveckla en ny katamaran till Gotlandsbolaget. Nu tar bolagen nästa steg i samarbetet genom att teckna ett MoU (Memorandum of Understanding) med målet att kunna teckna avtal om byggnation. Om ett nybyggnadskontrakt ingås kan den snabbgående katamaranen levereras under 2027.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]en första avsiktsförklaring i det gemensamma arbetet för att utveckla en ny katamaran till Gotlandsbolaget. Nu tar bolagen nästa steg i samarbetet genom att teckna ett MoU (Memorandum of Understanding) med målet att kunna teckna avtal om byggnation. Om ett nybyggnadskontrakt ingås kan den snabbgående katamaranen levereras under 2027.

– Tack vare den utveckling vårt team på Gotland Tech Development gjort tillsammans med Austal kan vi nu skapa förutsättningar för nästa steg i att komplettera vår befintliga flotta av större passagerar- och fraktfartyg med en snabbgående katamaran, säger Håkan Johansson, vd för Gotlandsbolaget i ett pressmeddelande.

Gotlandsbolagets dotterbolag Destination Gotland ansvarar för den upphandlade Gotlandstrafiken, där det nu pågår upphandling av nästkommande koncessionsperiod 2027–2035.

– Vi arbetar för fullt med att ta fram ett attraktivt och vinnande anbud för att få fortsatt förtroende att driva den upphandlade trafiken mellan Gotland och fastlandet. Vi är övertygade om att en snabbgående katamaran kommer komplettera trafiken på ett mycket positivt sätt. Främst satsar vi såklart på att vinna avtalet, men om vi inte skulle göra det, så kan en katamaran fortfarande ha en relevant roll både för oss och Gotlandstrafiken. Att trafikera Gotland och fastlandet ligger i vårt DNA och vi planerar att fortsätta med det, säger Håkan Johansson.

Arbetet med designen av Gotlandsbolagets nya katamaran har enligt bolaget varit intensivt. Sedan i våras har man arbetat med att minimera energibehovet genom energisnåla skrov och att optimera vikt, drift och flöden. Att använda gasturbiner i ”combined cycle” i drivlinan är också en utveckling som har stor betydelse. Det är teknik som är beprövad på land som nu ska sjösättas.

– Vi har vidareutvecklat vår vision tillsammans med potentiella leverantörer. I detta arbeta har vi nu jobbat med att optimera fartyget för att nå bästa balans mellan effekt, lastkapacitet och fart. Vi har fått göra några smärre justeringar, men i stort håller våra planer, vilket är ett styrkebesked. Det finns alltid en risk när man ligger i framkant av utvecklingen, säger Christer Bruzelius, Gotland Tech Development, i pressmeddelandet.

Den nya katamaranen ska kunna ta 1.450 passagerare och ha förutsättningar att trafikera Gotland och fastlandet under de delar av året då extra kapacitet behövs för att fylla Gotlands och besökares behov.

– Destination Gotland levererar redan betydligt mer kapacitet än avtalet med Trafikverket kräver. En snabbgående katamaran kan bli en attraktiv produkt som kompletterar trafiken när det är flest som vill åka. Målet är givetvis att vinna avtalet med Trafikverket, men i det fall vi inte skulle göra det, kan en katamaran köra konkurrerande trafik under delar av året, säger Marcus Risberg, vd för Destination Gotland, i pressmeddelandet.

Arbetet med en katamaran är enligt Gotlandsbolaget en viktig pusselbit för att nå målet klimatneutrala överfarter mellan Gotland och fastlandet senast år 2045.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]