Kategori: Container | Hamn/Logistik | RoRo

Snabb sjöled konkurrerar med landtransporter

Transfennica och P&O Ferries utvecklar en gemensam linjetrafiklösning för skeppningar av trailers, lastbilar och containers mellan Spanien och Storbritannien. Zeebrügge i Belgien, som anlöps av båda rederierna, kommer att fungera som hub och omlastningsplats i denna roro-trafik. P&O sköter stuveriverksamheten i omlastningsterminalen i Zeebrügge och ser till att godset vidarebefordras med första möjliga avgång. För nordgående gods innebär det omedelbar omlastning till Tilbury och Hull, med ankomst redan samma kväll eller följande morgon. Detta uppges göra servicen lika snabb eller rentav snabbare än en landtransport.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]dtransport.

Transfennica har två avgångar i veckan i vardera riktningen mellan Zeebrügge och Bilbao. P&O Ferries har dagliga avgångar mellan Zebrügge och de engelska hamnarna Teesport, Hull och Tilbury.

– Ett stort antal långtradare kör dagligen mellan UK och Spanien/Portugal. I framtiden kommer vi att se mer och mer företag som använder vårt gemensamma koncept för att det helt enkelt är vettigt. Traileroperatörer i UK och på kontinenten är redan vana vid lösningar utan medföljande chaufförer så det får endast en liten förändrande inverkan på deras verksamhet, säger Michael van den Heuvel, direktör för Transfennicas Trans Iberia service.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]