Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart

Slut på HSS-trafiken över Irländska sjön

Stena Line lägger ned sommartrafiken på Dun Laoghaire och satsar i stället på att utveckla sin service på Dublin Port.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]service på Dublin Port.

Stena Line har beslutat att lägga ned trafiken på säsongslinjen Dun Laoghaire–Holyhead på Irländska sjön. Detta innebär samtidigt att högfartsfärjan Stena Explorer inte längre har någon sysselsättning. Enligt informationschef Jesper Waltersson finns inget beslut om vad som nu ska hända med Stena Explorer, som var den sista färjan av typen HSS 1500 (High-speed Sea Service) i Stena Lines trafik. Systerfartyget Stena Voyager höggs upp i Landskrona 2013–2014.

Nedgång

Linjen mellan Dun Laoghaire och Holyhead har haft ett vikande underlag. Under säsongen 2014 var antalet passagerare 142.000 – en minskning med 90 procent sedan rekordåret 1998. Rekordet sattes under det sista helåret med taxfreeförsäljning inom EU och passagerarvolymen uppgick till drygt 1,7 miljoner. Sedan dess har volymerna stadigt minskat.

Istället har Stena Line utvecklat sin trafik på Dublin Port, som redan 2008 passerade Dun Laoghaire i passagerarvolym. Kapaciteten ökas genom att Stena Line i slutet av februari sätter färjan Stena Superfast X i trafik mellan Dublin och Holyhead.

Dun Laoghaire Harbour Company hoppas nu att något annat rederi ska återuppta säsongstrafiken på hamnen, som inte har någon annan färjetrafik.

En kvar

Stena Line har fortfarande kvar högfartsfärjan Stena Carisma av den mindre typen HSS 900. Hon ligger upplagd i Göteborg i väntan på inkommande sommarsäsong. Senast var Stena Carisma i trafik på linjen Göteborg–Frederikshavn under sommaren 2013.

– När det gäller Carisma gör vi liksom förra året, det vill säga vi tar beslut närmare högsäsong, troligen mot slutet av mars, baserat på bokningsingång, säger Jesper Waltersson till Sjöfartstidningen.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Claes

    Carisma… Gasoljan har fortfarande mycket låga nivåer (trots uppgången nu i veckan) till skillnad mot förra året. Fortsätter nu inte stigningen så ta tillfället i akt, starta katamaranen och kör så det ryker! Se till att ha Border Shopen redo. 🙂 Mycket bättre än att sitta och uggla på de två andra urtrista färjorna..

    • stian överli

      Finns inte 1 chans att charisma kommer segla mer hon tar bara pax och bilar som inte betalar då dom flesta som åkte var barnfamiljer som spenderar pengarna på annat än i Stenas butiker. Dom riktiga färjorna tar pax bilar samt dom som stena verkligen tjänar pengarna på. Långtradare, utländska billiga chaufförer.

      Sluta sukta efter HSS färjor och åk mer på en äkta ropax & lukta på den härliga sot resterna en kall förmidda.

      • Claes

        Håller inte med.. Tidigare fanns inte Border Shopen, jag tror det kan funka. Nu tvekar folk på att åka fram och tillbaka för att handla pga. att det tar sån tid. Heja HSS! 😉

  • Anonymous

    skrota Carisma och spar slantarna

  • Anonym0622

    Skrota Carisma och köp/bygg en ny färja!

  • Anonymous

    In med kryssningskonceptet igen på Göteborg – Fredrikshamn, fyll färjorna, med gott käk och underhållning…

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]