Fotograf: Deltamarin

Kategori: Fartygsutrustning | Miljö | Skeppsbyggnad

Skrubber och EGR till containerfartyg

Langh Ship levererar hybridskrubbersystem och EGR-vattenreningssystem till en serie feeder-containerfartyg.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] feeder-containerfartyg.

Eimskip Island ehf och Royal Arctic Line A/S har beslutat att utrusta sin serie på sammanlagt tre nybyggen med inline-hybridskrubber och vattenreningssystem för exhaust gas recirculation (EGR). Fartygen får huvudmaskiner från MAN Diesel & Turbo.

Reducerar NOx

EGR-tekniken används av MAN Diesel & Turbo för att reducera NOx-emissionerna så att maskinen uppfyller Tier III-regelverket. Langh Tech uppger att man i avgasåterledningsprocessen leder omkring en tredjedel av avgaserna tillbaka till maskinen. Först avlägsnas partiklar från dessa avgaser med en liten skrubber. EGR-processvattnet renas i samma anläggning som renar vattnet från SOx-skrubbern och det renade vattnet matas tillbaka till EGR-processen eller kan pumpas överbord. Behandlingen uppges bygga på membranfiltrering och avfallet utgörs endast av mindre mängder kompakt och torr sludge.

Deltamarins design

Containerfartygens lastkapacitet blir 2.150 teu. Fartygen har designats av Deltamarin och byggs av varvet Guangzhou Wenchong Shipyard i Kina.

– Detta är vår första leverans till nybyggen från ett kiniesiskt varv. Vi har många offerter ute och det kommer in förfrågningar för nybyggen, säger Laura Langh-Lagerlöf, kommersiell direktör på Langh Tech.

Förutom leveranserna till nämnda nybyggen har Langh Tech ett antal retrofit-projekt på gång.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]