[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ten och kontinenten/UK.
Royal Wagenborgs roro-fartyg Balticborg och Bothniaborg, som opereras och befraktas från Wagenborg Shipping Sweden AB:s kontor i Malmö, kommer under hösten 2015 att utrustas med skrubbers. Anläggningen blir av hybridtyp och levereras av Wärtsilä. Installationen kommer att genomföras på Wagenborgs helägda varv Niestern Sander i Delfzijl.
Övergången märktes inte
Balticborg och Bothniaborg sysselsätts på långtidscharter för Smurfit Kappa och skeppar pappersprodukter, roro-gods och containrar mellan Piteå, Bremen, Sheerness, Terneuzen, Cuxhaven och Södertälje.
David von Platen på Wagenborg Shipping Sweden säger att industrin har haft lite tur med bunkerpriserna.
– När SECA-reglerna trädde i kraft i januari nådde bunkern sitt absoluta lågvattenmärke. Rederierna och avlastarna märkte inte riktigt övergången, det blev inte det påslag på 20 procent som det talades om för ett och ett halvt år sedan, säger han till Sjöfartstidningen.
Långsiktig investering
David von Platen betonar emellertid att ingenting egentligen har förändrats. Om man inte gör någonting och om bunkerpriserna stiger så får man dessa påslag.
– Det vill varken vi eller våra kunder ha. Just nu är bunkern billig, men vi har svårt att tro att den kommer att stanna på de här nivåerna. Vi tror att den så sakta kommer att stiga. För att vi fortfarande ska vara konkurrenskraftiga så måste vi ta ett beslut redan här och nu. Vi måste se på flera års sikt och det är därför som vi har sagt att vi måste investera i skrubbers. Vi måste vara konkurrenskraftiga idag och i morgon.
[/flowy_subscriber_only]
Kommentarer
Stefan
Oavsett så är satsningen på att få ner sina bunkerkostnader riktig. Morgondagens fartyg kommer få snålare maskiner och bättre skrov i kombination med smarta bränslebesparande lösningar. Om inte annat så kommer befraktarna som hyr in dessa fartyg välja dessa framför dagens dyrare fartyg även om de är billigare på tc hyran, Driftskostnaderna är det som kommer slå ut de äldre fartygen och då pratar vi fartyg som byggdes så sent som efter 2000 talet.
Artikeln är stängd för fler kommentarer