Fotograf: Settervalls

Kategori: Folk/företag | Passagerarsjöfart | Regelverk

”Skatteverket har betett sig makalöst illa”

Advokaten som företräder de sjöbefäl som arbetat på NCL-fartyg och blivit upptaxerade anser att Skatteverket särbehandlar hans klienter negativt. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ans klienter negativt. 

Enligt advokat Sören Brekell, som företräder drygt drygt 30 sjöbefäl som arbetat på Norwegian Cruise Lines-fartyg och blivit upptaxerade i Skatteverkets omfattande utredning, har Skatteverket varit tuffare mot hans klienter än mot andra yrkeskategorier där liknande situationer inträffat.

– Det är makalöst hur illa Skatteverket har betett sig. Normalt får man vid upptaxeringsbeslut ett datum då pengarna ska vara inne plus att man får en chans att söka anstånd. Men här har man haft en betalningsdag och sedan använt så kallad snabbrestföring, vilket innebär att ärendet går direkt till Kronofogden. Det är helt enkelt inte sjysst, säger advokat Sören Brekell och fortsätter:

– Det är en slags särbehandling eftersom detta inte görs mot andra yrkesgrupper i liknande ärenden, och vad det beror på kan jag bara spekulera i. Vill man kanske medvetet skada de här personerna med att de ska få betalningsanmärkningar?  

En längre intervju med advokat Sören Brekell hittar du i det kommande numret av Sjöfartstidningen. 

 

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]