Fotograf: Kustbevakningen

Kategori: Försäkring | Haveri | Juridik

Skattebetalare får betala

Svenska myndigheter har ställt skadeståndskrav mot det grekiska rederiet efter oljeutsläppet på Tjörn 2011. Men en stor del av det kommer man inte kunna få tillbaka. Pengar som istället kommer betalas av svenska skattebetalare.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] svenska skattebetalare.

– Det totala kravet ligger, från svenskt håll, på 174 miljoner svenska kronor, berättar Nina Andersson, verksjurist på Kustbevakningen.

Det är Kustbevakningen, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), Försvarsmakten samt två privata aktörer som ställt kravet på 174 miljoner kronor mot det grekiska rederiet Goldenport Management. Dessutom kräver danska myndigheter motsvarande 2 miljoner svenska kronor.

Utredningar klandrar Golden Trader

Rederiets fartyg Golden Trader är det fartyg som oljeutsläppet skedde ifrån efter kollisionen med det belgiskregistrerade fiskefartyget Vidar den hösten 2011. Det är internationell praxis att kräva pengar från det fartyg som oljan härstammade från. Hävdar det grekiska rederiet därefter att det var Vidar som orsakade olyckan kan de i sin tur kräva skadestånd ifrån dem.

Flera utredningar, bland annat den från Statens Haverikommission som kom senast och MSB:s utredning, klandrar dock främst fartyget Golden Trader för olyckan.

Kommer inte få tillbaka allt

De svenska myndigheterna kommer dock inte att få tillbaka hela det efterfrågade beloppet från Goldenport Management, berättar Nina Andersson.

– Den danska sjö- och handelsrätten i Köpenhamn har fastställt ett maxkrav som kan ställas på rederiet. Det maxkravet är fastställt i särskilda dragningsrätter och ligger på 13,8 miljoner.

Speciell valuta

Särskilda dragningsrätter är något som närmast kan liknas vid en speciell valuta. Omsatt till svensk valuta blir det cirka 135-140 miljoner kronor. Det innebär att de svenska myndigheterna – och i förlängningen svenska skattebetalare – själva får betala 35-40 miljoner kronor.

– Det är internationella konventioner som har fastställt detta förfarandet, säger Nina Andersson och berättar att de nu väntar på att själva huvudförhandlingarna ska tas upp i sjö- och handelsrätten i Danmark.

– Vi vet ännu inte när det kan ske. Men vi är alla fortfarande inställda på att nå en smidig och så bra lösning som möjligt på det hela.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]