Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Ekonomi | Passagerarsjöfart

Strejken i skärgårdstrafiken över

Färjorna i Stockholm och Göteborg har åter börjat gå enligt tidtabell – arbetsgivare och fack har enats om ett nytt treårigt avtal.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]tt nytt treårigt avtal.

De stridande parterna – Almega Tjänsteföretagen och fackförbundet Seko – har sagt ja till medlarnas nya bud i konflikten kring skärgårdstrafiken. Det innebär att stridsåtgärderna dras tillbaka, strejken avslutas och verksamheten återupptas omgående. Det nya avtalet löper över 36 månader och har en nivå på 6,8 procent. Det sista året är uppsägningsbart. 

– Vi har nu fått behålla ett modernt, rättvist och jämställt kollektivavtal för våra medlemmar på detta område, säger Seko:s förbundsordförande, Janne Rudén.

Almega är dock inte lika entusiastiska som Seko och är öppet missnöjda med att, som de ser det, kollektivavtalet inte moderniseras med bland annat individuell lönesättning i högre utsträckning.

– Vi är övertygade om att Seko har förstått hur viktig avtalets modernisering är för skärgårdsrederierna. Det handlar om konkurrenskraft och framtid. Båtar som kör nöjeskryssningar kan inte långsiktigt leva med sämre villkor än restauranger i land. Annars kommer ett antal skärgårdsrederier att obönhörligen att lida sotdöden, säger Stefan Koskinen förbundsdirektör Almega Tjänsteföretagen.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]