Skärgårdsbåten Lyrön från Börjessons Charterbåtar ska konverteras om till elhybriddrift.

Fotograf: Privat

Kategori: Miljö | Passagerarsjöfart

Skärgårdsrederi satsar på elhybriddrift

Rederiet Börjessons Charterbåtar från Styrsö i Göteborgs skärgård har beslutat att bygga om sitt fartyg Lyrön till elhybriddrift.
I oktober i år kommer Börjessons Charterbåtar att inleda arbetet med att konvertera passagerarfartyget Lyrön, byggd 1973 och renoverad 2005. Arbetet kommer att utföras på Ö-varvet på Öckerö.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]paragraph –>

I oktober i år kommer Börjessons Charterbåtar att inleda arbetet med att konvertera passagerarfartyget Lyrön, byggd 1973 och renoverad 2005. Arbetet kommer att utföras på Ö-varvet på Öckerö.

– Vi tar nästa steg i vår klimatanpassning till fossilfri drift och hållbar verksamhet, säger Henrik Börjesson, vd för Börjessons Charterbåtar i ett pressmeddelande. 

Fartygets befintliga dieselmotorer, som enligt rederiet i huvudsak har drivits med den fossilfria dieseln HVO100 sedan 2017, kommer att behållas i fartyget. De kommer att kompletteras med batteridrift som genom en elmotor kommer att driva en av drivlinorna med remmar. Lyrön kommer att utrustas med en batterikapacitet på 285 kWh, vilket betyder omkring två ton med marinklassade batterier. 

Enligt rederiets beräkningar kommer Lyrön att kunna köra 30 nautiska mil i en fart om åtta knop på batterierna. 

– Lyröns speciella bottenkonstruktion gör fartyget mycket lättdrivet vilket är en förutsättning för en effektiv eldrift, säger Henrik Börjesson i pressmeddelandet. 

Projektet beräknas vara klart inför sommarsäsongen 2023. Den beräknade investeringskostnaden är cirka 5 miljoner kronor, vilket rederiet till den största delen finansieras med egna medel samt med investeringslån från Swedbank. Rederiet har sökt bidrag till investeringen hos Energimyndigheten och Klimatklivet, men utan att få några pengar.

– Lyrön är i trafik för få timmar om året för att de minskade koldioxidutsläppet skall uppfylla kravet för vad varje krona från Klimatklivet skall generera, säger Henrik Börjesson.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]