Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: Container | Ekonomi

Skalfördelarnas gräns är nådd

De megastora containerfartygens skalfördelar försvinner runt 18.000 teu. Det har analytikerna på brittiska analysfirman Drewrys kommit fram till.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]rewrys kommit fram till.

Räknat på hela transportsystemet ger containerjättarna inga skalfördelar jämfört med mindre fartyg och kostnaderna vältras över på hamnar och terminaler som måste investera för att klara av att ta emot de stora fartygen och mängden containrar de för med sig.

Inget nytt för Sjöfartstidningens läsare

Sjöfartstidningens bloggare Ingvar Bergman har varnat för precis det här i flera år sedan Maersk beställde sina Triple-E med kapacitet på över 18.000 teu. Så sent som härom dagen skrev Bergman ett inlägg om att containerbranschens kris hade kunnat undvikas.

Positiv framtidssyn

De brittiska analytikerna menar dock att insikten om att skalfördelarnas gräns är nådd kan få branschen att ändra inställning. Framtida fartygsbeställningar kan grundas på analyser av kommande efterfrågan på transporter snarare än en ständig jakt på skalfördelar, som hittills varit fallet i containerbranschen.

– När det händer kan den ständiga överkapacitet som plågat branschen kraftigt reduceras. Kombineras det med fortsatta sammanslagningar kan linjesjöfarten äntligen komma i en position där den genererar lönsamhet, säger Drewrys vd Tim Power.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]