Fotograf: Khatanga Maritime Trade Port

Kategori: Haveri | Tank

Skadade tankern i Arktis utom fara

Den ryska tankern Nordvik som fullastad med dieselolja kolliderade med ett isflak i Matisensundet fick i helgen eskort till sin hemmahamn Khatanga.   

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]hemmahamn Khatanga.   

Enligt den ryska administrationsmyndigheten för Norra ishavet fick Nordvik eskort ut från Matisensundet, där det drivit omkring sedan det kolliderat med ett isflak den 4 september, av de två atomisbrytarna Taymyr och Vaigach. Därefter eskorterades Nordvik till sin hemmahamn Khatanga. 

Dessförinnan hade totalt 1.800 dieselolja lastats över från Nordvik till tankern Boris Vilkitsky, som anlänt till Nordvik före isbrytarna. 

Inget läckage 

Enligt den ryska myndigheten har ingen dieselolja läckt ut från det skadade fartyget, som när det kolliderade med isflaket var lastat med 4.944 ton dieselolja.   

Vid kollisionen den 4 september fick Nordvik ett hål i en av sina elva ballasttankar och började då ta in vatten. Hålet pluggades så småningom igen med cement, vilket stoppade vatteninträngningen. 

Kritik mot ägarna 

Nordviks ägare Khatanga Maritime Trade Port har fått mycket kritik för att fartyget tog sig in i områden man inte hade tillstånd för, och dessutom gjorde detta utan eskort av någon isbrytare. 

Tankfartyget Nordvik är byggt i Bulgarien 1985, är 138 meter långt och är på 6.403 dwt. 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]