Maersk Flensburg går i trafik för Seago Line. Här befinner hon sig i Bergen.

Fotograf: Petr Šmerkl, Wikimedia

Kategori: Container | Fartygsaffärer

Sju nybyggen till Maersk Line

Under de kommande fem åren ska Maersk Line investera 15 miljarder dollar i bland annat nya containerfartyg. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]t nya containerfartyg. 

Maersk Lines nybeställning på sju containerfartyg är första steget i företagets stora investeringsplaner. De 15 miljarder dollarna ska också gå till retrofit-installationer, nya containrar och annan utrustning. Dessutom finns en option på ytterligare två fartyg i avtalet med det kinesiska varvet Cosco Shuipyard i Zhoushan.

De sju nya containerfartygen blir 200 meter långa och 35,2 meter breda med en kapacitet på 3.600 TEU vardera. Varvet och Maersk Line har gemensamt bestämt att inte uttala sig om kostnaden för nybyggnationen.

Trafik för Seago Line

Maersk Lines Chief Operating Officer Søren Toft säger i ett pressmeddelande att rederiet vill växa med marknaden och för att klara det måste man ha nya fartyg från och med 2017.

– Vi kommer att lägga ytterligare nya order under 2015, tillägger han.

De nybeställda sju containerfartygen ska gå i trafik för Seago Line som är Maersk Lines helägda rederi för feedertrafik i Europa och Medelhavsregionen.

Två fartyg till

Fartygen som levereras mellan april och november 2017 blir isklassade för att kunna segla i Östersjön och Nordsjön. Planen är att de ska ersätta flera betydligt mindre fartyg som idag trafikerar regionen.

Det är första gången Maersk Line lägger en order på ett nybygge hos Cosco Shipyard och det blir första gången som varvet bygger containerfartyg.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Anonymous

    Danmark bygger, Sverige står stilla

  • Anonymous

    Sverige står inte stilla utan går med full fart back mot den totala utplåningen….ja, handelsflottan alltså:

  • Johan

    Två kommentarer som tar upp det ständigt återkommande – Sveriges icke-existens inom sjönäringen.
    Suck och stön. Det var längesedan Sverige släppte den hörnflaggan och gick av planen istället för in i matchen.
    Matchen är slut och det finns inte en suck i att Sverige kommer att komma tillbaka inom de närmaste 200 åren.
    Sluta ”tjöta” om detta tråkiga ämne.

  • Grannen i Norge

    Utan nagra goda exempel pa lyckad Svensk sjofart som Stena mfl, sa ar problemet
    med Svensk sjofart en brist pa compentens och villigt kapital.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]