Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Sjösättning på Åbovarvet

Byggnationen av kryssningsfartyget Mein Schiff 3, som sjösattes den 8 november i Åbo, framskrider enligt tidtabell. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ider enligt tidtabell. 

Att TUI Cruises vd Richard J. Vogel är påfallande nöjd med hur projektet framskrider går inte att ta miste på under dagens presskonferens på STX Finlands varv i Åbo.

– Det är en stor dag för oss. Detta är vårt första nybygge och det är ett stort ögonblick för oss att se hur det efter tre och ett halvt år av planering och produktion nu kommer till liv.

– Vi är också väldigt spända på och betvivlar inte att fartyget kommer att flyta i morgon. Annars håller vi den nästa presskonferensen utan journalister, skämtade han.

Richard J. Vogel säger att han är imponerad av hur projektet har fortskridit, helt oberoende av alla andra frågor och diskussioner kring varvet.

– Varvet har gjort ett fantastiskt arbete hittills och jag är 100 procent säker på att det kommer att fortsätta lika bra. Nu är omkring 65 procent av fartyget färdigställt.

Håller tidtabellen

Jari Anttila, vice vd för STX Finland Oy, bekräftar att projektet har gått som på räls trots att varvets framtid upprepade gånger har varit på tapeten. 

– Vi har avverkat alla milstolpar exakt enligt tidtabell. Vi kommer att leverera fartyget våren 2014, säger Jari Anttila.

Systerfartyget Mein Schiff 4 avancerar också enligt plan och kölsträckning sker i februari.

– I själva verket ligger vi före tidtabellen och allting framskrider mycket bra, säger Jari Anttila.

Tillväxtmarknad

Mein Schiff 3 kommet art marknadsföras på den tyska marknaden och ska under den första säsongen göra kryssningar i Medelhavet från Malta. 

– Vi ser en stor potential på den tyska marknaden. Under 2012 kryssade omkring 1,5 miljoner tyskar och två tredjedelar av dem på tyska fartyg. Vi ser i en nära framtid en potential för omkring tre miljoner. Å andra sidan skulle detta innebära att vi tvungna att fördubbla kapaciteten. Vi tror att detta är en sund tillväxtmarknad, säger Richard J Vogel  

Mein Schiff 3 blir på 99.000 GT och får kapacitet för 2.500 passagerare med två personers beläggning i varje hytt. Maskineriet är diesel-elektriskt med konventionella propellrar och roder. Fartygets avgasreningssystem omfattar både katalysatorer och scrubbrar.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]