Kategori: Säkerhet

Sjöräddningssällskapet och facket i utspel

Sjöräddningssällskapet och Sjöbefälsföreningen vill se ett nytt regelverk.

Som kräver att passagerare och besättning inte bara ska kunna evakueras till livbåtar eller flottar från fartyg i sjönöd, utan att de också ska kunna räddas till säkerhet, till exempel av närliggande fartyg. Kraven framförs i ett gemensamt debattinlägg i Dagens Nyheter. 

”Det finns i dag etablerade rutter för trafiken på världshaven. Det betyder att varje fartyg till havs befinner sig i närheten av andra fartyg. När ett fartyg råkar i sjönöd är därför andra fartyg oftast på plats långt innan räddningsenheter från land når fram till olycksplatsen. Tyvärr har de mycket begränsade möjligheter att hjälpa fler än enstaka nödställda”, skriver Rolf Westerström, vd Sjöräddningssällskapet, och Jörgen Lorén, ordförande Sjöbefälsföreningen och fortsätter:

”Vi vill verka för att det i det internationella regelverket ställs krav på att den utrustning som används vid en evakuering också skall kunna användas till att föra människor i säkerhet. I praktiken skulle man genom att utrusta fartyg med lyftbara flottar, lättmanövrerade räddningsbåtar för att kroka flottarna, samt kranar för att lyfta ombord flottar fyllda med människor, kunna leva upp till de föreslagna kraven. Samtidigt skulle fartyg ges möjlighet att leva upp till kravet om att hjälpa varandra.”

Sjöräddningssällskapet och Sjöbefälsföreningen föreslår – innan globala regler är på plats – att redarna ska gå före med bättre utrustning och rutiner.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.