Fotograf: Anna Lundberg

Kategori: Arbetsmarknad

Sjölogsutställarna på hugget

Sjölog, den årliga studentmässan på Chalmers, har i skrivande stund gått in i festskedet med den traditionella banketten. Årets facit blev drygt 500 besökare och 70 utställare som var hungrigare än vanligt.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] hungrigare än vanligt.

Anders Larsson går fjärde året på sjöingejörsprogrammet och är en av projektledarna för arrangemanget av sjölog. Han fick samla intrycken på mässdagens eftermiddag:

Vad tycker du om årets mässa?

– Svårt att smälta intrycken ännu, men jag är ganska säker på att när jag vaknar i morgon så kommer jag att vara nöjd. vi har 70 utställare. Vårt mål var att inte har färre än förra året, och vi hade faktiskt en mer. Så Sjölog växer och slår rekord och det är jättekul.

Är det ett lagom antal?

– För den här lokalen är det nog ett bra antal. Vi är ganska nära maxkapaciteten på antal utställare.

Hur märker du av branschens förväntade brist på sjöpersonal?

– Mycket av det man hör om befälsbrist verkar vara på seniorbefälsnivå. Det verkar inte vara lika stor brist på juniorbefälsnivå. Men senaste året har det varit mycket nybyggen, speciellt inom tankindustrin, och där blir det ett behov, även av juniorbefäl. Det är många utställare här i dag som säger specifikt att de anställer juniorbefäl, och det gjorde de nog inte för ett par år sedan, det är min uppfattning.

Pratar ni studenter mycket om att det är svårt att få jobb i lägre befattning?

– Ja, det snackas väldigt mycket om det. Men jag skulle säga att framtidstron överlag är mycket starkare än när jag började för fyra år sedan.

Gott om praktikplatser

Sjöfartstidningen gjorde en rundfrågning bland fler av studenterna i Sjölogvimlet om deras syn på rekryteringsläget och hur mycket de märker av den förväntat stora bristen på sjöpersonal framöver.

Tim Albertsson går andra året på Sjöfart och Logistik:

– Lärarna pratar om det, framför allt, sedan märker men det förstås på sådana här event. Jag står med Forsea där borta, de söker väldigt många sjökaptener och ingenjörer. De säger att det är brist överallt, i både Stockholm, Malmö och Göteborg.

Hur är läget för er studenter på Sjöfart och Logistik?

– Det finns gott om praktikplatser, många företag vänder sig till oss. Jag går andra året nu och ska ut på praktik om en månad.

Hög anställningprocent

Kristina Bousserghine går tredje året, även hon på Sjöfart och Logistik:

– Jag har hört att det är brist på kaptener och ingenjörer. Men Sjöfart och Logistik har haft väldigt hög anställningsprocent ända sedan vi började. När jag började var det 97 procent som fick anställning precis efter utbildningen. Sedan är det många som hoppar av utbildningen för att de har fått anställning på företaget de gjorde praktik hos. Det försöker skolan arbeta emot. Vissa, som jag, har inget emot att söka jobb utomlands heller, det är ju en internationell bransch.

Strunta i bekvämligheter

Luka Jonasson, går fjärde året på sjökaptensprogrammet och tycker att man får vara beredd att offra sig lite för att få ett bra jobb.

– Det jag tror att man kan få jobb om man inte är kräsen. Om man är lat kan man få jobb kanske som matros på ett rederi men inte i den befattning som man är utbildad till. Är man villig att offra tid och resa lite längre bort, strunta i wifi och sådana bekvämligheter, då hittar man jobb. Många säger att eftersom det flaggas in många båtar till Sverige så blir det mer jobb, men jag ropar inte hej ännu. Många säger många olika saker men om det stämmer, det vet jag inte.

Går i vågor

Hampus Rischel har ett år kvar på sjöingenjörsprogrammet. Han har spridit ut sin utbildning över tio år ungefär, eftersom han har fått gott om jobb och avbrutit sina studier flera gånger. 

– Det där har gått i vågor tycker jag. 2008–2009 kom den totala kraschen när det plötsligt inte fanns platser nånstans. Sedan kom kraschen 2012 när oljepriset gick ned och oljefälten slutade fungera. Men just nu tycker jag att det börjar vända till det positiva. TT-Line som jag står hos, de skriker efter ingenjörer. Så var det inte för några år sedan, då stod utställarna mest med armarna i kors.

Även han ser att det inte är så lätt att få jobb i lägre befattning:
– Varje år när studenterna kommer ut mättas marknaden, då fylls alla andremaskinist och andrestyrmansplatser upp. De som inte får jobb då sållas bort, vissa kommer inte in i branschen, vissa tar jobb utomlands, men sedan blir det lättare och lättare att få jobb för det krävs tid och erfarenhet för att komma upp i högre befattning. Det är ju så, man måste kunna jobba sig till det.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]