Fotograf: Sjöfartsverket

Kategori: Ekonomi | Haveri

Sjöfartsverket tar helikopterleverans

Den första nya räddningshelikoptern har nu anlänt till Sverige – ytterligare sex står på tur.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]igare sex står på tur.

Serien tillverkas av engelsk-italienska helikoptertillverkaren AgustaWestland S.p.A och är av modellen AW139, leveransavtalet undertecknades med Sjöfartsverket i fjol. De nya helikoptrarna ska successivt ersätta de nuvarande, som så småningom ska avvecklas. 

Fem stationeringsorter

– Nu börjar en ny epok för svensk sjö- och flygräddning. Det som skiljer den här helikoptertypen från den vi har idag är att den här är hypermodern i allt från uppbyggnad och säkerhet till autopilot och instrument. Den är snabbare, går längre, tar mer last och har i stort sett bättre kapacitet på alla punkter, säger kapten Michael Åkerlund som flög hem helikoptern från italienska Vergiate.

Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar finns tillgängliga för räddningsinsatser både till sjöss och över land. De är stationerade i Ronneby, Visby, Göteborg, Norrtälje och Umeå. De är i tjänst dygnet runt under årets alla dagar och ska kunna påbörja en insats inom 15 minuter efter att besättningen larmats.

Kritiserat beslut

Sjöfartsverkets beslut att köpa in nytillverkade helikoptrar har fått mycket kritik, då Försvarsmaktens helikoptrar av typen Superpuma (Helikopter 10) kunde ha fyllt behovet enligt flera riksdagsledamoter och experter. Serien är tillverkad av Aerospatiale (nuvarande Eurocopter) i Frankrike och levererades till Försvarsmakten mellan åren 1988 och 1995. Superpuma är en medeltung helikopter som i första hand används för flyg- och sjöräddningsuppdrag, transport, övervakning och som i Sveriges fall ambulansflyg. 

Enligt helikopterexperter inom Försvarsmakten som Ekot talat med är de i bra skick och kan användas under många år. Men nu får Försvarets materielverk försöka sälja eller skrota dem.

Enligt Sjöfartsverket var det aldrig aktuellt att ta över Försvarsmaktens Helikopter 10-serie då en livstidsförlängning skulle bli mycket kostsam och omfattande modifiering skulle krävas jämfört med dagens användning. Dock övervägde man att använda sig av Försvarsmaktens nya NH 90-serie, men valde istället att göra en egen beställning och med egna specifikationer.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]