När Sjöfartsinspektionen kritiserade Helsingborgs Hamn och rederiet bakom Saga Spray för dödsolyckan den 16 november när fartyget lossade träpellets hänvisade inspektionen till fel föreskrift. Föreskriften gällde nämligen bulklastfartyg, men Saga Spray är ett styckegodsfartyg och det hjälper inte att alla kallar fartyget för bulklastare.– Det betyder att jag får gå ut med en rättelse. Samtidigt vill jag säga att det inte är fartyget utan lasten man ska vara rädd för, säger Sjöfartsverkets ansvarige utredare Sten Andersson till SST.Resultatet blir att Helsingborgs Hamn, som redan anpassat sina rutiner, inte kan åtalas för det som ledde fram till en filippinsk besättningsmans död. Det verkar inte heller finnas några andra lagar eller föreskrifter som kan tillämpas.– Nej, det finns inte vad jag förstår. Johan Franson, chefen för inspektionen, och våra jurister har tittat på det och inte hittat några. Det är förstås pinsamt, eftersom det är en av våra egna föreskrifter vi hänvisat till.Fartygets rederi kan fortfarande kritiseras för dödsolyckan.
[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]