Världens rederier måste hitta ytterligare USD 190 miljarder för att kunna finansiera orderboken och för att nå en kapitalnivå i den existerande flottan så att man kan uppfylla bankernas krav på säkerhet, skriver Tradewinds och hänvisar till en rapport från norska mäkleriet och analysföretaget RS Platou. Det är USD 13 miljarder mer än hela det räddningspaket som IMF och ECB ställt samman för Greklands räkning.Enligt RS Platou har rederierna förlorat USD 56 miljarder på det nuvarande nybyggnadsprogrammet. Samtidigt har värdet på den seglande bulkfartygsflottan sjunkit från toppnoteringen USD 540 miljarder till USD 160 miljarder. Den dubbelskroviga tankerflottan har tappat USD 140 miljarder i värde sedan 2008, till USD 114 miljarder.Totalt har orderboken samt värdet på torrbulk- och tankerflottorna minskat med USD 576 miljader sedan toppnoteringen, vilket är över USD 100 miljarder mer än Greklands hela statsskuld, skriver RS Platou.
[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]