Sjöfartens framtid bakom lykta dörrar

På måndag ger infrastrukturministern en timme till sjöfartsbranschen att komma med kloka synpunkter på hur en framtida sjöfartsstrategi bör se ut. Mindre än två minuter var för de 35 inbjudna organisationerna, ännu mindre om ministern under den en timme långa sittningen ska hinna säga något själv.I Sjöfartstidningen i augusti förra året sa infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd att det redan gjorts en mängd utredningar om en svensk sjöfartsstrategi som man ändå under 20 års tid inte lyckats genomföra.– Då kan man ju antingen skratta eller gråta, för en del har sagt till mig att det har vi ju försökt i 20 års tid. Vad är då problemet eller utmaningen? När jag träffar redarna säger de att nu måste vi göra så här för att inte tappa gentemot andra, men då funderar jag på vad vi kan göra för att istället ligga före? sa ministern då och att en strategi skulle kunna presenteras i år.Det en timme långa mötet, som externt kallats för informationsbriefing, väckte förhoppningar om att ministern hade något att komma med men media är inte välkomna med hänvisning till att branschen ”ska kunna lyfta sina tankar och funderingar och kunna tänka högt och brett”, enligt pressekreterare Caroline Karlsson.Det är dock redan klart vad ministern kommer att säga efter mötet.”Det hon kommer att kunna säga då kommer vara i stil med att nu har vi på allvar satt igång arbetet med en sjöfartsstrategi, och inhämtat kloka synpunkter och åsikter från branschen”, skriver Caroline Karlsson, i ett mejl till Sjöfartstidningen.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]