Nio stora svenska exportföretag, däribland Preem Petroleum och Stora Enso Logistics, ska i kommande upphandlingar med rederier ställa högre miljökrav på sjötransporter – högre än dagens regelverk. Miljökraven – Clean Shipping Criteria – har tagits fram av Clean Shipping Project på uppdrag av bland annat Västra Götalandsregionen och Business Region Göteborg.– Det är väldigt svårt att få till en fungerande lagstiftning om miljöanpassade sjötransporter. I IMO blockeras miljöbeslut av länder med bekvämlighetsflagg som sitter på det största tonnaget, däribland Panama. Därför är det viktigt att transportköparna börjar ställa högre krav på sina transporter, säger Per Olov Blom, ordförande i Västra Götalandsregionens miljönämnd, till SST.Till år 2020 beräknas sjöfarten generera större utsläpp av NOx och SOx än EU:s samlade utsläpp för landgående transporter. Kraven består bland annat av lågsvavelhaltiga bränslen, begränsning av NOx-utsläpp, aktiv rening av länsvattnet och elanslutning vid kaj.Det är frivilligt för anslutna storföretag hur och i vilken utsträckning Clean Shipping Criteria ska användas vid upphandlingar. Sveriges Redareföreningen välkomnar initiativet.– Ja, det är ett steg i rätt riktning. Men problemen är inte lösta i och med detta, det behövs strängare internationella regler och ökade ekonomiska incitament, säger Bertil Arvidsson.
[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]