Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: Ekonomi | Folk/företag | Försäkring

Sjöbefälsföreningen inte förvånade över tillslaget

Jörgen Lorén är 1:e vice ordförande i Sjöbefälsföreningen, och han blir inte särskilt förvånad när han får höra talas om Skatteverkets upptaxering av Lupin Shipping och dess anställda. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]g och dess anställda. 

– Det finns ett antal redare som bedriver sin verksamhet på det här sättet, även om det blir allt ovanligare. Lupin Shipping och Alvar Ohlsson har varit störst i Sverige, och förmodligen har Skatteverket haft ögonen på honom en längre tid. 

Har ögonen på sig

Samtidigt tror han inte att granskningen av Lupin Shipping är en del av någon mer omfattande kontroll som av Skatteverket skulle göra av den här typen av rederier. 

– Nej, jag tror knappast att de letar efter fler. Även om det alltid finns ett behov ett de transporter som den här typen av rederier tillhandahåller så finns det trots allt få av dem kvar. Vilket är fullt naturligt, eftersom sjöfartsmyndigheter och ITF-gänget har ögonen på den här verksamheten på ett helt annat sätt idag än vad man hade förr.   

Blir ett sätt att leva

I samband med upptaxeringen av Alvar Ohlsson och hans företag upptaxerades även fem svenska sjöbefäl som arbetat ombord på Lupin Shippings fartyg. De fem befälen – som enligt uppgift inte är medlemmar i Sjöbefälsföreningen – har fått ut obeskattade löner och hävdar själva att de av olika skäl varit undantagna från skattskyldighet i Sverige, men enligt Jörgen Lorén har de sannolikt högst medvetet försökt lura den svenska staten på skatteinkomster. 

– Jag är övertygad om att de här fem befälen har känt till hela upplägget som rederiet kört med, och att de sedan har ordnat pension och försäkringar och liknande på egen hand, säger han och fortsätter:

– Det blir ju en slags livsstil att leva på det här sättet. Ofta rör det sig om män i övre medelåldern som jobbat i hela sitt liv för sådana här rederier, eller så är det unga killar som kommer in i branschen via någon kontakt och sedan växer in i det. Det rör sig oftast inte om folk som har gått någon högre sjöbefälsutbildning, utan snarare har man bara lägre behörigheter, säger Jörgen Lorén, 1:e vice ordförande i Sjöbefälsföreningen. 

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]