Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: RoRo

UPM upphör med sin roro-trafik

Det finländska skogsbolaget UPM upphör med roro-trafik i egen regi. Två av fartygen befraktas istället av Finnlines.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] istället av Finnlines.

I och med att Finnlines, som redan tidigare meddelats, i sommar inleder ny trafik från Finland till Polen respektive Spanien upphör skogsbolaget UPM med sin egen roro-trafik. 

Beslutet att upphöra med roro-trafiken påverkas av den förändrade verksamhetsomgivningen och den svåra situationen på Europas skogsproduktmarknad.

– Med nuvarande utsikter kommer den trafik som vi opererar till Polen och Spanien att upphöra i slutet av juni. På grund av rådande marknadssituation, utan någon märkbar förbättring i framtidsutsikterna, så blir de ekonomiska riskerna i tidsbefraktningsoperationer för stora för oss, bekräftar Jukka Hölsä, Unit Director på enheten UPM Seaways, som opererar trafiken. 

Flyttar till Finnlines

Jukka Hölsä säger till Sjöfartstidningen att UPM Seaways istället har avtalat med Finnlines om att ta över denna trafik. Redan under 2012 lade UPM Seaways ned en del av sin egen roro-trafik och volymerna flyttades över till linjetrafik som opereras av Transfennica och Finnlines. Efter slutet av juni har UPM Seaways därmed ingen egen roro-trafik kvar.

UPM Seaways opererar för närvarande tre roro-fartyg som hyrs in från Godby Shipping. För de långtidsbefraktade Misana och Misida har UPM Seaways avtalat att de övergår till Finnlines trafik och befraktas av Finnlines. 

– För Mistral går avtalet ut i slutet av juni och förlängs självfallet inte, säger Hölsä.

UPM Seaways trafik med inhyrda konventionella lastfartyg fortsätter oförändrad.

– Volymerna består främst av export av egna produkter och import av råvaror. Där är både utgående och inkommande trafik mer i UPM:s egna händer, förklarar Hölsä.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]