Kategori: Skeppsbyggnad

Sista P-MAX-fartyget levererat till Concordia

Concordia Maritime har tagit leverans av produkttankern Stena Premium, 65 200 dwt, det tionde och sista i P-MAX-serien som beställts och byggts vid varvet Brodosplit i Kroatien. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]Brodosplit i Kroatien. 

Fartyget påbörjar inom kort ett treårigt tidsbefraktningskontrakt för Glencores dotterbolag ST Shipping. Samtliga fartyg i P-MAX-serien är utkontrakterade på mellan tre och tio år från leverans-datum. Flottan opererar på olika geografiska marknader runt om i världen, med såväl lätta som tunga oljeprodukter, samt råolja. 

Stena Premium är 183 meter långt, 40 meter brett och har ett djupgående (design) på 11,3 meter. Fartyget har varvsnummer 465 och är det 12 fartyget Stena bygger vid det kroatiska varvet. Två huvudmaskiner av typen MAN B&W 6S46 MC-C påv ardera 7860 kW vid 129 varv per minut gör att fartyget kan nå upp i 15,1 knop. Motorerna är byggda på varvets egen motorfabrik.

Det första fartyget av P-MAX-design, Stena Paris, levererades 2005 från varvet Brodosplit som ligger i staden Split. Fartygen har dubbelskrov, två maskinrum med fullständig vatten- och brandintegritet, samt två separata framdrivningssystem. Det dubbla styr- och manövreringssystemet underlättar säker navigering i trånga farleder. Fartygen har omkring 30 procent större lastkapacitet än ett traditionellt tankfartyg i MR-segmentet och de har isklass 1B, förutom Stena Penguin och Stena Polaris som har isklass 1A. 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]