I ett pressmeddelande berättas att rederiet beställt två FuelOpt-system från Manta Marine Technologies för sina två nya produkt-och kemikalietankfartyg på 15.000 dwt, kallade Evolution 15K. Syftet är att optimera bränsleeffektiviteten och stödja just-in-time-ankomster.
Chartras av Preem
De två nybyggda fartygen ska gå i charter för Preem Shipping och blir en viktig del i bolagets system för hållbara sjötransporter av förnybara råvaror och raffinerade produkter. Preem har antagit en just-in-time-strategi där fartygets hastighet justeras för att anlända till sin destination i rätt tid (istället för att bränna extra bränsle för att komma fram tidigt bara för att sedan vänta på att få komma in i hamn).
Sirius använder sedan tidigare Manta Marine Technologies Fleet Analytics-verktyg på sex fartyg i rederiets flotta. Den senaste FuelOpt-beställningen utökar samarbetet och visar också systemets mångsidighet som verktyg för att optimera fartygsoperationer, påpekas i pressmeddelandet.
Systemet kommer enligt pressmeddelandet också att kunna ge upp till tio procent minskad bränsleåtgång om Sirius i framtiden väljer att konvertera de metanol-redo fartygen till att drivas på metanol.
– Sirius Shipping och MMT förenas i vårt mål att minska utsläppen från sjöfarten och vi är glada att de har valt FuelOpt för dessa innovativa nybyggen, säger Richard Bjercke, Chief Commercial Officer på Manta Marine Technologies i pressmeddelandet.
Att kombinera högkvalitativa fartyg med FuelOpt och JIT är enligt Richard Bjercke receptet på branschledande fartygseffektivitet.
– Vi kommer att fortsätta utveckla våra system och tänja på gränserna för bränslebesparing tillsammans med våra kunder för att hjälpa dem att överträffa regelkrav och minimera bränslekostnader, säger han i pressmeddelandet.
Strävar mot nollutsläpp
Enligt Jonas Backman, vd för Sirius Shipping, är arbetet för att nå nollutsläpp helt centralt för rederiets filosofi och aktiviteter.
– Att minimera fartygsutsläpp genom ett fokus på operationell effektivitet är både kommersiellt och miljömässigt logiskt, samtidigt som vi också minskar volymerna av gröna bränslen som vi kommer att behöva i framtiden för att nå vårt mål om nollutsläpp. FuelOpt har visat sig vara ett värdefullt och användbart verktyg i hela vår flotta och vi tvekade inte att lägga till det i den kommande Evolution 15K-serien, säger Jonas Backman i pressmeddelandet.
De två nybyggda tankfartygen kommer att levereras under andra halvåret 2026.