Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart | Reparationsvarv

Silja Serenade dockas i Nådendal

Just nu är Silja Serenade en stor byggarbetsplats där hon ligger i torrdockan på Turku Repair Yard i Nådendal. Men om en dryg vecka ska allt vara klart.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]cka ska allt vara klart.

Tallink Siljas kryssningsfärja Silja Serenade beräknas lämna varvet den 14 februari för att gå in i sin ordinarie tidtabell i Helsingfors lördagen den 15 februari. Fartyget anlände till varvet den 7 januari.

Mellan 300 och 400 personer av upp till 20 olika nationaliteter arbetar för närvarande ombord för att allt ska bli klart i tid. Största delen bor ombord – omkring 300 passagerarhytter har ställts till deras förfogande.

– Vi har omkring 300 entreprenörer som bor ombord förutom 80 personer ur fartygets besättning, säger Pasi Väänänen, som leder projektet från rederiets sida. 

Omfattande arbeten

De mest omfattande arbetena görs på däck 6, där i stort sett alla utrymmen utom konferensavdelningen längst förut är under arbete. Det stora konferensutrymmet uppfyller under varvsbesöket en helt annan funktion som matsal för arbetarna ombord.

På däck 6 byggs en helt ny typ av taxfreebutik, buffetrestaurangen förnyas och i stället för à la carterestaurangen byggs den italienskinspirerade Tavolàta. På Promenade ett däck högre upp förnyas så gott som alla butiker. Det största enskilda arbetet är emellertid spa-avdelningen på däck 12, som byggs upp helt på nytt. Även Commodore-hyttavdelningen förnyas.

Tidtabellen håller

– Detta är den längsta och största dockningen under min karriär i detta bolag, säger fartygets befälhavare Martin Björkell.

– Vi har två olika projekt på gång samtidigt, ombyggnaden och teknisk dockning. Tills vidare har tidtabellen hållit riktigt bra. 

Under den tekniska dockningen, som pågår parallellt, görs de rutinarbeten som hör till en normal dockning.

– En fördel är förstås att vi nu har mer tid att utföra arbetena. Vi har bland annat dragit propelleraxlarna, tagit loss rodren, och utfört service på stabilisatorerna. Sedan har vi gjort mer reparationer och ombyggnader av rörsystem än med normal tidtabell, säger dagmästare Jari Simpura.

Framtidstro

Vesa Marttinen, vd för Turku Repair Yard, säger att rederiernas investeringar minskade efter 2008 och av de investeringsprojekt som rederierna kommit med efter detta så är Silja Serenade det största för varvet. 

– Vi ser också detta som en stark signal att efterfrågan håller på att återställas till normal nivå. Om rederierna tro på framtiden så har också marinindustrin tro på framtiden.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]