Silja Serenade i Turku Repair Yards docka.

Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Reparationsvarv | Passagerarsjöfart

Silja Serenade dockas i Nådendal

Just nu är Silja Serenade en stor byggarbetsplats där hon ligger i torrdockan på Turku Repair Yard i Nådendal. Men om en dryg vecka ska allt vara klart.

Tallink Siljas kryssningsfärja Silja Serenade beräknas lämna varvet den 14 februari för att gå in i sin ordinarie tidtabell i Helsingfors lördagen den 15 februari. Fartyget anlände till varvet den 7 januari.

Mellan 300 och 400 personer av upp till 20 olika nationaliteter arbetar för närvarande ombord för att allt ska bli klart i tid. Största delen bor ombord – omkring 300 passagerarhytter har ställts till deras förfogande.

– Vi har omkring 300 entreprenörer som bor ombord förutom 80 personer ur fartygets besättning, säger Pasi Väänänen, som leder projektet från rederiets sida. 

Omfattande arbeten

De mest omfattande arbetena görs på däck 6, där i stort sett alla utrymmen utom konferensavdelningen längst förut är under arbete. Det stora konferensutrymmet uppfyller under varvsbesöket en helt annan funktion som matsal för arbetarna ombord.

På däck 6 byggs en helt ny typ av taxfreebutik, buffetrestaurangen förnyas och i stället för à la carterestaurangen byggs den italienskinspirerade Tavolàta. På Promenade ett däck högre upp förnyas så gott som alla butiker. Det största enskilda arbetet är emellertid spa-avdelningen på däck 12, som byggs upp helt på nytt. Även Commodore-hyttavdelningen förnyas.

Tidtabellen håller

– Detta är den längsta och största dockningen under min karriär i detta bolag, säger fartygets befälhavare Martin Björkell.

– Vi har två olika projekt på gång samtidigt, ombyggnaden och teknisk dockning. Tills vidare har tidtabellen hållit riktigt bra. 

Under den tekniska dockningen, som pågår parallellt, görs de rutinarbeten som hör till en normal dockning.

– En fördel är förstås att vi nu har mer tid att utföra arbetena. Vi har bland annat dragit propelleraxlarna, tagit loss rodren, och utfört service på stabilisatorerna. Sedan har vi gjort mer reparationer och ombyggnader av rörsystem än med normal tidtabell, säger dagmästare Jari Simpura.

Framtidstro

Vesa Marttinen, vd för Turku Repair Yard, säger att rederiernas investeringar minskade efter 2008 och av de investeringsprojekt som rederierna kommit med efter detta så är Silja Serenade det största för varvet. 

– Vi ser också detta som en stark signal att efterfrågan håller på att återställas till normal nivå. Om rederierna tro på framtiden så har också marinindustrin tro på framtiden.

Kommentarer

  • Turku Seppo

    VAD FAN ÄR DET HÄR?

  • Anonym

    Jag vet inte

  • Anonym

    Lite märklig prioritering. Stena ska sparka folk. Men en Siljafärja i torrdocka går tydligen före.

  • Anonym

    Vet inte vad Stenas besparing har med Silja Serenades dockning att göra? Silja Serenade är dessutom finskflaggad.

  • Anonym

    Ingenting. Och jag vet att hon är finsk och Symphony är svensk. Men Stena går ut med beskedet att folk ska sägas upp (GP 6/2). Men inget om det här.

  • Sirkku

    Hej ja heter Munis

  • Anonym

    Det är inte utan förvåning som jag, likt de flesta andra på denna sida, konstaterar att SST inte riktigt hänger med i nyhetsmaterialet. Jag fattar inte hur en färja som dockar kan vara så intressant att det hamnar på nyhetsplats. Stena Line vill miljardspara och varsla både fartygs- och maskinbefäl samt manskap och förhandlingar pågår, men inte ett ord…

  • annonnym

    Nej man blir inte tagen på sängen precis . Man kan ana var sista kafferepet hölls.

  • Anonym

    Det är speciellt att man dockar i sex veckor, och dessutom är renoveringen av Siljasystrarna de mest omfattande av några östersjöfärjor de senaste åren

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.