Fotograf: Henrik Ekberg

Kategori: Folk/företag | Hamn/Logistik | Tank

Grönt engagemang på Nor-Shipping

Nor-Shipping är i full gång och redan första dagen hölls ett svenskt seminarium om hållbarhet och innovativa lösningar inom sjöfarten.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]sningar inom sjöfarten.

På tisdagen drog Nor-Shipping igång på allvar och med sina närmare 1.000 utställare och mängder av seminarier uppges mässan vara större än någonsin. Totalt 21 nationella paviljonger – däribland den svenska med ett tiotal företag och organisationer – finns under veckan fördelade i mässlokalerna i Lilleström, strax utanför Oslo.

Hållbarhet

Under eftermiddagen arrangerade Business Sweden ett seminarium i nära samarbete med Lighthouse, Rolls-Royce, Wallenius Marine, Optixmarine, Sjöfartsverket, Terntank och Chalmers. I den fullsatta lokalen i E-hallen lyssnade åhörarna inledningsvis på moderator Åsa Burman från Lighthouse.

– När jag jobbade i hamnen för 10–15 år sedan handlade det framför allt vid ett nybygge om hur snabbt ett fartyg kunde gå. I dag handlar det om hur mycket det släpper ut och om alternativa bränslen, sa hon och förtydligade därmed dagens tema hållbarhet, effektivitet och innovation.

Infört globalt 2030

Ulf Siwe, kommunikationschef för Sea Traffic Management (STM) Validation Project, berättade att projektet nu omfattar 300 fartyg, 13 hamnar och 5 service centers. STM Validation Projekt syftar bland annat till att göra fartygsrutterna effektivare och säkrare genom informationsdelning och smarta tjänster.

– 2030 tror vi att konceptet är infört globalt, svarade Ulf Siwe på Åsa Burmans fråga om framtiden.

Hjälp från regeringen

Tryggve Möller från Terntank, som investerat stort i LNG-drivna tankfartyg den senaste tiden och som nyligen mottog innovationspriset Gulddroppen på Energihamnsdagen, berättade om de gröna satsningarna och lyfte även fram vad som krävs för att utvecklingen ska fortsätta.

– Vi behöver mer hjälp från regeringen om vi ska fortsätta bygga LNG-drivna fartyg eftersom kostnaden är 20 procent högre för dessa än för konventionella fartyg. Samtidigt måste infrastrukturen för LNG förbättras. Om hamnar, regering och myndigheter hjälper till så ska vi jobba dag och natt för att sälja denna gröna produkt till våra kunder.

I generationer

Åsa Burman undrade varifrån detta gröna engagemang kommer ifrån.

– Det finns i Terntanks DNA. Det går i generationer på Donsö hur man kan nyttja tekniken för att det ska bli bättre i morgon.

Talade vid seminariet gjorde bland andra även Karin Andersson från Chalmers, Göran Grunditz från Rolls-Royce, Jesper Lögdström från Wallenius och Torbjörn Lundh från Optixmarine.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]