[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]CO2, uppger Göteborgs hamn i ett pressmeddelande. Fartyget kommer att hämta upp oljeblandat maskinrumsavfall, så kallat sludge, från anlöpande fartyg i Göteborgs hamn. Hamnen har upphandlat tjänsten av Northern Energy & Supply och servicefartyget planeras att tas i drift under det andra kvartalet 2022.
– Vi är ett företag som ligger i framkant och aktivt arbetar för att ta fram innovativa lösningar. Vi är tacksamma över att återigen få förtroendet att arbeta tillsammans med Göteborgs hamn i ett projekt som kommer skapa en bättre miljö för Göteborg, säger David Kristensson, Group CEO på Northern Energy & Supply, i pressmeddelandet.
Ett reducerat CO2-utsläpp var ett av kvalitetskriterierna vid utvärderingen av leverantörerna och vid den totala sammanräkningen gjorde detta att Northern Energy & Supply fossilfria lösning blev den vinnande anbudet.
– Vi på Göteborgs Hamn AB har som mål att reducera koldioxidutsläppen i hamnen med 70 procent till 2030. Northern Skagerrak ska serva omkring 6.000 anlöpande fartyg per år, därför blir ombyggnationen till hybridmotor ett steg i rätt riktning, säger Erik Waller, Vice Hamnkapten på Göteborgs Hamn AB, i pressmeddelandet.
[/flowy_subscriber_only]