Fotograf: Anders Kämpe/Seko Sjöfolk

Kategori: Folk/företag | Politik

SEKO: ”Tillsammans kan vi förbättra”

SEKO Sjöfolks Kenny Reinhold beklagar om redare tagit illa vid sig av rapporteringen kring att flagga på Färöarna men påpekar att det är en bekvämlighetsflagg. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]n bekvämlighetsflagg. 

Vi har förstått att det har uppkommit kritik kring SEKO sjöfolks hållning i frågan om att svenska redare har flaggat ut till Färöarna och samtidigt är det knappast en nyhet att SEKO, liksom våra systerorganisationer världen över, arbetar för att rederier ska registrera sina fartyg i de länder där framförallt ägandet finns, detta har vi formellt gjort sedan 1948 när FoC-kampanjen lanserades.

Olika grader av bekvämlighet

Faktum är att ITF har klassat den färöiska flaggan som en bekvämlighetsflagg, sen finns det olika grader av dåliga FoC-flaggor och där ligger väl i o f s den färöiska i det bättre skiktet, men själva principen är densamma oavsett och vi har i decennier förkastat systemet med utflaggningar till FoC, så denna inställning är knappast någon nyhet för någon redare.

Samtidigt så inser vi att om ni hade fått välja så hade ni helst valt svensk flagg, men vi inser också att regeringen inte haft den viljan att hjälpa till när dina medlemmar behövde hjälpen som mest.  Vi värnar hårt om det samarbete som vi i SEKO har med Sveriges Redareförening/SARF kring sjöfartspolitiken.

Vi är övertygade om att vi tillsammans kan förbättra näringens villkor i gemensamma kontakter gentemot regering och riksdag. Därför är vi mycket måna om att fortsätta vårt samarbete för att få igenom de reformer och åtgärder som vi är överens om borde genomföras.

Fortsatt enad front

Jag beklagar om enskilda medlemmar i Sveriges Redareförening tycker att vi uttryckt vår hållning kring detta på ett sådant sätt att de nu ifrågasätter hela det samarbete vi har kring att påverka sjöfartspolitiken i Sverige.

Det vore väldigt tråkigt om vi inte kan fortsätta ha en gemensam strategi och enad front för en politik som stärker den svenska sjöfarten, men vi måste samtidigt kunna agera fritt i de frågor där vi inte är överens.

Jag delar även uppfattningen i dina tre sista stycken i ditt inlägg, och Christer, tillsammans kan vi nå framgångar. Vi är två olika organisationer, med olika mål och intressen, och som agerar tillsammans med SBF och SARF i de frågor som vi fyra organisationer är överens om. Det är ju det som är vår styrka.

 

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]