Fotograf: DFDS

Kategori: Container | Ekonomi | Miljö

”Seca har påverkat konkurrensen”

Det låga oljepriset borde innebära lägre transportkostnader, men extrakostnader i och med svaveldirektivet försämrar konkurrensmöjligheterna för sjöfarten, menar Gert Jakobsen på DFDS.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] Gert Jakobsen på DFDS.

Under tisdagen skrev Sjöfartstidningen om en rapport från analysföretaget Drewry Maritime Research som slog fast att svaveldirektivet inte har inneburit några extrakostnader – ännu. Anledningen var att det låga oljepriset hittills har neutraliserat kostnaderna för svaveldirektivet.

– Men svaveldirektivet har påverkat i allra högsta grad, menar Gert Jakobsen, kommunikationsdirektör på DFDS.

Påverkar konkurrensen

– Framförallt har det påverkat konkurrensen mellan sjöfart och vägtransport.

Enligt Gert Jakobsen har alla investeringar i scrubberteknik och bytet till lågsvavliga bränslen påverkat transportkostnaderna. Och istället för att kunna dra nytta av ett lägre oljepris blir situationen oförändrad.

Oljepriset varierar alltid

Han menar därför att den slutsatsen som Drewry kommit fram till inte stämmer.

– Oljan har alltid varierat i pris. Och när oljepriset stiger igen kommer kostnaderna för svavelinvesteringarna visa sig tydligare.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]