Sea Wind.

Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: RoRo | Arbetsmarknad | Ekonomi

Sea Wind byter kanske linje och flagg

På grund av svaveldirektivet överväger Tallink sannolikt att ta den svenskflaggade färjan Sea Wind ur trafik från linjen Stockholm–Åbo.

Tallink har tidigare meddelat att avsevärt höjda bunkerkostnader på grund av det nya svaveldirektivet kan komma att innebära ändringar i trafiken. Enligt icke-bekräftade uppgifter kommer Sea Wind att få estnisk flagg och sättas i trafik över Finska viken mellan Finland och Estland. Sea Wind går för närvarande enbart i frakttrafik mellan Stockholm och Åbo och tar inte andra passagerare än lastbilschaufförer.

Fackliga förhandlingar

Janis Pavuls, kommunikationschef på Tallin Silja AB, kan inte i detta skede kommentera uppgifterna närmare.

– Jag kan tyvärr inte säga mer än att den här diskussionen ska föras. Koncernen ser över hela verksamheten hela tiden och nu finns det ett förslag där Sea Wind eventuellt kan flyttas. Det ska nu dras igång fackliga förhandlingar för att se vilka lösningar det finns och vad som kan ske, säger Janis Pavuls till Sjöfartstidningen.

Han säger också att bolaget har kontaktat berörda fackförbund för att diskutera en möjlig flytt av SeaWind och att ytterligare information kommer att kunna ges när beslut fattats efter att förhandlingarna avslutats.

Galaxy fortsätter 

Allt tyder emellertid på att Galaxy tills vidare fortsätter sin trafik på linjen Stockholm–Åland–Åbo. Inte heller för Silja Symphony torde något linjebyte komma ifråga. Silja Symphony är just nu på Turku Repair Yard i Nådendal för en motsvarande uppgradering som det finskflaggade systerfartyget Silja Serenade genomgick i vintras.

 

Kommentarer

  • T.F

    Tallink har nog inom några års tid varken svensk eller finsk flaggade fartyg kvar…

  • J.T

    Hah hah.. Tallinkilta loppuu kohta laivat……

  • Anonym

    Svaveldirektivet gäller även i Finska viken… Men det kanske går att strunta i den där borta!

  • SWL

    Svar till anonym nedan. Du förstår dig nog inte ett smack på sjöfart.

  • Robert

    Visst gäller det där borta men med en est besättning får man ner personalkostader… Men tror de flaggar om och fortsätter köra Åbo, och hänvisar till att marknaden finns där så har man lurat personal, fack och alla. Något e skumt ta bort en färja som har last utan att ersätta….

  • landkrabba

    Hur kan fartyget släppa ut mindre svavel med estnisk flagg?????

    • Erik

      Släpper inte ut mindre men dyra att köra då hissar man est flaggen och får ner personalkostnader så man möter de dyra bunker priserna..

  • Anonym

    hej,jaha då är gamla seawind snart med est flagg,fy fn så trist ,jag har varit i alla tre fartygen ,,trevligt ombord på alla fartygen särslilt starwind,,ja då försvinner våra svenskflaggade fartyg ett efter ett,,och vad gör regeringen då,inget,,får väl snart segla alvar olsson igen,men äv han har ju ryssar o annat..,

  • kroken

    Tragiskt.. Ännu ett fartyg ute ur leken..
    Nu börjar det sina på allvar..

  • Anonym

    En sjökaptensexamen borde väl ge förtur till jobb på en sjömack eller liknande? Det är säkert lika mycket sjökaptener på landbacken som doktorer som kör taxi, eller var det tvärtom? Bra Sverige!

  • Anonym

    Hej. varför göra sig av med StarWind,,hon gick uteslutande på disel,var själv där i maskin,hur bra som helst,bara ett par diselseppar och oljeseppar mm att hålla ordning på,inga förvärmare el pannor att kolla ,.ni skulle behållit den i stället ,men då hade man nog hitta på ngt för att flagga ut,

  • Anonym

    Hej alla windare,jag har varit i maskin på alla 3 fartygen,trevilga o god mat, starwind var nog den trevligaste,var med till bitter end i åbo,och lämnade över den till esterna,tungt,äv skywind var bra,varför sälja dom bästa fartygen,trevlig kompisar mm,o star körde vi redan på disel,kom i håg vilken skitolja ryssarna sålde till oss,Hälsningar fr blohmman.

  • Anonym

    Hej , låt åldringarna bo hemma , kör upp henne till nya slussen : parkerings hotell ? H, elman

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.