[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]erik som tidigare trafikerat linjen Rostock-Gedser.
I samband med att Scandlines satt in två nya hybridfärjor på linjen Gedser-Rostock har företaget valt att flytta färjan Kronprins Frederik till linjen Rødby-Puttgarden. En linje som sett en tillväxt av lastbilar på åtta procent de senaste åren.
Ombyggnationer på fartyg och kaj
I samband med flytten gick Kronprins Frederik in på varvet Navikon i Świnoujście i Polen. Där fick fartyget bland annat nya akterramper på 12 meter vardera för att kunna lägga till i Puttgarden samt nya fenderlister i fören för att kunna angöra kajen i Rødby. Dessutom byttes sammanlagt 12 ton stål ut i bland annat ballasttankarna.
Dessutom har 70.000 kubikmeter sand muddrats bort i Puttgarden för att fartyget skall kunna komma till kaj. Sammanlagt har ombyggnationerna av kajerna och fartyget kostat cirka 26 miljoner danska kronor.
I reguljär trafik
De senaste dagarna har Kronprins Frederik genomfört provseglingar på rutten men från och med 4 april går fartyget i reguljär trafik.
Kronprins Frederik är på 2.671 dwt och kan ta ombord cirka 35 lastbilar.
[/flowy_subscriber_only]