Kategori: Passagerarsjöfart

Scandlines bygger om färjor för 110 miljoner

Färjenäring Scandlines inleder en  storsatsning på linjen Helsingborg–Helsingør. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]singborg–Helsingør. 

Företaget investerar nu totalt SEK 110 miljoner i uppgradering och renovering av färjorna Aurora, Tycho Brahe, och Mercandia IV.  Aurora, byggd 1992, och Tycho Brahe, byggd 1991, har båda kapacitet för 1 250 passagerare och 240 bilar. Mercandia IV tar 387 passagerare och 110 bilar.

Ombyggnaden av de tre fartygen kommer att påbörjas under hösten för att sedan vara klara under våren 2012.

När samtliga fartyg är ombyggda har Scandlines totalt uppgraderat färjorna mellan Helsingborg och Helsingör för SEK 150 miljoner.

– Vår satsning på att bygga om Hamlet har visat sig så framgångsrik att vi nu kommer att satsa på att höja kvaliteten på de andra tre färjorna också. Redan nu har vi en frekvens på var 15:e minut och tillsammans med den höga kvalitén ombord kan vi erbjuda en snabb, effektiv och trevlig överfart, linjechef Henrik Rørbæk som också konstaterar att linjen Helsingborg–Helsingør är hårt konkurrensutsatt varför investeringar krävs.

I våras renoverades och uppgraderades den fjärde färjan på linjen, Hamlet, för SEK 40 miljoner. Arbetet utfördes på Lindövarvet , bland annat byggdes hela däck fyra om.

– Resan tar endast 20 minuter så vårt fokus är att underlätta för passagerarna att komma snabbt ombord hinna fika eller äta och shoppa på den korta tiden.

DIS-flaggade Hamlet byggdes 1997 på Finnyards Oy i Rauma. Fartyget har kapacitet för 1 000 passagerare och 240 bilar.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]