Fotograf: Ostkusthamnar i samverkan

Kategori: Container | Hamn/Logistik

SCA utökar på Oxelösund

Oxelösunds Hamn får ett nytt anlöp när SCA utökar trafiken i hamnen.  

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]s Hamn får ett nytt anlöp när SCA utökar trafiken i hamnen.  

Det är SCA Tunadal och SCA Munksund som från och med den här veckan kommer att angöra Oxelösund en gång i veckan.

Från land till sjö

Något man beskriver i pressmeddelandet som ett konkret exempel på att det går att flytta transporter från landinfrastruktur till sjö.

– I ett läge där det svenska transportsystemet behöver förändras kommer det här lägligt och ligger helt i linje med strategin att flytta transporter från land till sjö. Shortsea-containers kan ersätta lastbilstrafik till en väldigt stor del inom Europa och är ett miljösmartare alternativ. Oxelösund är en viktig industrihamn men även flödet av konsumtionsvaror ökar, säger Erik Zetterlund, vd för Oxelösunds Hamn AB.

En gång i veckan 

Med anlöp tidigt måndag morgon är den nya containerservicen idealisk för den stora konsumtionsmarknaden i Stockholm och Mälardalsområdet, enligt pressmeddelandet. 

– Det är ett sätt att skapa tids- och kostnadseffektiva lösningar som möter marknadens behov, ett tidigt anlöp i veckan är konkurrenskraftigt för att nå Stockholmsregionen snabbt, säger Nils Johan Haraldsson, affärsutvecklingschef på SCA Logistics.

Även container 

SCA angör sedan tidigare Oxelösund med sina roro-fartyg, men lägger nu även till containertrafik.

– Vår containertrafik har under senare år stadigt ökat. Transporterna av industrivaror till kontinenten har ökat och vi har kunnat bygga större och effektivare containertransportlösningar. Samtidigt har efterfrågan på hållbara och tidtabelltrygga transportlösningar ökat för inte minst konsumtionsvaror till den stora marknaden i Stockholmsområdet, säger Nils Johan Haraldsson och fortsätter:

– Rotterdam är Europas största hamn och ett nav för godsflödet över hela världen. Vi fraktar dit industrivaror från norra Sverige och kan effektivt ta tillbaka konsumtionsvaror i både shortsea- och deepsea-container på samma fartyg. Vi har sedan tidigare motsvarande upplägg på Helsingborg, med mycket goda erfarenheter.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]