Nya fartyget Impresser visades upp på Donsö.
Nya fartyget Impresser visades upp på Donsö.

Fotograf: Albin Dahlin

Kategori: Innovation

Satte fokus på framtiden för havsbaserad vindkraft

Snabba beslutsprocesser och modiga myndigheter efterlystes när NOS och Volvo Penta arrangerade forumdag om framtidens sjöfart och havsbaserad vindenergi.
Northern Offshore Services, NOS, har snabbt utvecklats till en världsledande aktör inom segmentet CTV (Crew Transport Vessel). Kärnverksamheten bygger på att transportera personal och utrustning ut till vindkraftparker i havet på ett så säkert och bekvämt som möjligt.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]t utvecklats till en världsledande aktör inom segmentet CTV (Crew Transport Vessel). Kärnverksamheten bygger på att transportera personal och utrustning ut till vindkraftparker i havet på ett så säkert och bekvämt som möjligt.

Från att ha varit en liten spelare som av en tillfällighet kom att sikta in sig på servicetrafik till vindkraftsindustrin har man de senaste åren expanderat kraftigt. Havsbaserad vindkraft är nämligen ett område där det just nu sker en enorm tillväxt. Samtidigt verkar det finnas en hel del hinder på vägen för att industrin verkligen ska kunna blomstra.

I anslutning till att det på Donsö under fredagen hölls en dopceremoni för det senaste tillskottet i flottan, fartyget Impresser, valde NOS att tillsammans med Volvo Penta arrangera en forumdag med fokus på framtidsfrågor. Att man valt att samlas på Donsö var ingen tillfällighet, menade bolagets vd och ägare David Kristensson.

– Man kan rent fysiskt känna styrkan från marken när man kliver av båten och sätter ned fötterna här på Donsö.

I flera olika paneldiskussioner berördes den havsbaserade vindkraftens potential och förutsättningar, och vad som krävs för utveckling.  David Kristensson berättar tillsammans med sin ägarkollega Martin Landström om de 16 år man varit igång, och hur företagets tillväxtplaner ser ut.

– Vi har idag 50 fartyg med bästa prestanda, och i slutet av året kommer vi att ha 67 fartyg i flottan. Vi har en femårsplan om att beställa 30 nya fartyg, vilket är nödvändigt bara för att behålla vår marknadsandel.

Fartygen som beställs ligger i framkant när det gäller miljöprestanda och bränsleeffektivitet och anpassas för att kunna köras på ett antal olika alternativa bränslen. Samtidigt är det svårt att veta vilka behov som kommer att finnas i framtiden.

– Fartygen har en livslängd på omkring 25 år vilket gör att det finns risker med att vara den som går först, säger Martin Landström.

Marknaden för havsbaserad vindkraft väntas ökas dramatisk de kommande åren, kanske så mycket som tre till fem gånger. Det sker också en snabb teknisk utveckling där vindkraftverken blir allt högre och kraftfullare. Vindparkerna bygga allt längre ut i haven vilket leder till behov av större fartyg som klarar tuffare väderförhållanden.

Samtidigt som det sker en stor expansion upplever aktörerna inom området att det finns en osäkerhet kring framtiden, framför allt när det gäller tillståndsprocesser, och politiska regleringar.

– Bristen på förutsägbarhet är den största utmaningen i branschen just nu, säger Keld Kristensen, Head of Operations Logistics Offshore, på industribolaget Vestas.

Han var en av deltagarna i en paneldiskussion där företrädare för några av de största aktörerna inom havsbaserad vindkraft gav sin syn på branschens utmaningar och möjligheter. Flera pekade på att man märker av en ökad protektionism och ekonomisk nationalism som försvårar för aktörer att etablera nya projekt. Särskilda regler för varje ny enskild vindkraftspark saktar ner omställningen till produktion av förnybar energi.

– Regelverket bör vara mer målbaserat och inte reglera de tekniska detaljerna. De som skapar Innovation behöver få leda utvecklingen och regelverk måste följa med, säger Pia Berglund, senior adviser på Svensk Sjöfart.

Den typ av fartyg som NOS opererar omfattas inte av IMO:s globala regelverk, utan styrs av nationella regelverk som ofta skiljer sig från varandra. Enligt flera paneldeltagare är en nyckel till framgång att det finns en bra samverkan mellan fartygsägare, klassningssällskap och myndigheter.

Från den danska sjöfartsmyndigheten Danish Maritime Authority (DMA) försöker man tänka annorlunda när det gäller regleringar och tillämpning. Andreas Nordseth, Director General pekar på att protektionism är lättare att hantera när det är tydligt, men att protektionism ofta sveps in i tekniska kravställningar. Myndigheterna behöver istället bli mer öppna och modiga när det sker teknikskiften som driver den gröna omställningen.

– Vi behöver tänka mer i partnerskap. Politiska regleringar ses idag ofta som en barriär för utveckling. Vi vill vara en servicepartner istället för gate keeper, säger Andreas Nordseth.

De senaste åren har NOS verksamhet expanderat utanför Europa. Idag verkar man både i nordamerika och Japan. På plats på forumdagen fanns Tsutomu Yokoyama från rederiet NYK Line som blivit NOS partner i Japan.

– Havsbaserad vindkraft är ett helt nytt segment i Japan som precis bara har startat. Vi har valt att gå in i ett samarbete med NOS för att de är världsledande inom CTV. Vi har mycket att lära och är taggade på att utveckla det här segmentet i Japan, säger Tsutomu Yokoyama.

Forumdagen avslutades med dop av NOS senaste tillskott i flottan som precis levererats, M/V Impresser. Storleken på fartyget krävde ett nytt framdrivningssystem, och blir därför det första som använder Volvo Pentas nya version av IPS Professional Platform i kommersiell drift.

Plattformen bygger på en “twin drive set up” som gör att man kan använda mindre motorer och minska bränsleförbrukningen. Fartyget kan även anpassas till hybriddrift eller ren eldrift. Plattformen är designad för en rad olika bränslen såsom HVO, methanol, och vätgas.

– Flexibilitet har varit ledordet vid utvecklingen. Vi kan inte bara sitta och vänta på att en ny briljant teknologi ska dyka upp. Det gäller att göra saker här och nu, säger Johan Inden, ansvarig för Volvo Penta Marine Business.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]