Torbjörn Claesson, Corporate Lawyer på The Swedish Club, talar om sanktioner och förändrade handelsmönster.

Fotograf: Klara Johansson

Kategori: Försäkring

Sanktioner påverkar handelsmönstren

Sanktioner påverkar transportmönstren på lång sikt, och fungerande försäkringar är avgörande för handel och försörjning. Det budskapet gav Swedish Club under sitt seminarium i Almedalen.
Att globala handelsmönster förändras då och då är inget konstigt. Men ibland sker saker som förändrar dem mer plötsligt. Torbjörn Claesson, Corporate Lawyer på The Swedish Club, tog containerfartyget Ever Given som ett exempel under sitt framträdande på bolagets seminarium på Maritima Mötesplatsen i Almedalen på torsdagen. Fartyget blockerade Suezkanalen under en vecka för några år sedan.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]björn Claesson, Corporate Lawyer på The Swedish Club, tog containerfartyget Ever Given som ett exempel under sitt framträdande på bolagets seminarium på Maritima Mötesplatsen i Almedalen på torsdagen. Fartyget blockerade Suezkanalen under en vecka för några år sedan.

– På The Swedish Club hade vi massor av fartyg på väg upp genom Suezkanalen och det blev jättekö. Det påverkade många av våra kunder, säger Torbjörn Claesson.

Den pågående situationen i Röda havet har enligt Torbjörn Claesson både likheter och skillnader med Ever Given-exemplet. Fartyg har ändrat rutt och går istället via Afrikas sydspets.

– Men rebeller och pirater fixar vi inte med bogserbåtar och god vilja, säger han. Med det sagt har vi som försäkringsbolag fortfarande med detta att göra, för om vi inte kan erbjuda en försäkringslösning så slutar fartygen att gå.

Att det finns fungerande försäkringslösningar är enligt The Swedish Club helt avgörande för att handel och försörjning ska fungera globalt.

Situationerna ovan är exempel på icke frivilliga förändringar. Sanktioner förändrar handelsmönster på ett mer tvingande sätt. FN har arbetat med sanktioner sedan 1966 och har idag ett 14-tal sanktioner i bruk i olika delar av världen. 

– Rederibranschen och världshandelsflottan anpassar sig till sanktioner över tid, säger Torbjörn Claesson.

Daniel Kilgren från The Swedish Club, Torbjörn Claesson från samma bolag, och Christopher Hesselbrandt från Statens Krigsförsäkringsnämnd.

EU har idag breda sanktioner mot Ryssland. Torbjörn Claesson ger ett sifferexempel.

– 2021 hade The Swedish Club 3.150 fartyg som anlöpte ryska hamnar. I år fram till mitten av juni har vi hittills haft 404 fartyg. Samtidigt har vi haft en ganska kraftig ökning av vår försäkrade flotta. Det här visar att sanktioner fungerar, säger han. 

Samtidigt menar Torbjörn Claesson att man kan svara både ja och nej på om sanktionerna mot Ryssland faktiskt fungerar på riktigt. Han tar oljepristaket som exempel.

– Rysk olja får säljas i enlighet med oljepristaket. Fungerar det? Både ja och nej. Våra medlemmar följer detta, för annars får de inga försäkringar. Men samtidigt har parallellflottan ökat kraftigt och består idag av cirka 800 fartyg. De här fartygen har gått från västerländska försäkringar till alternativa lösningar. Så på så vis fungerar sanktionerna inte, säger han. 

Rysslands storlek gör att sanktionerna mot landet får stor påverkan på globala handelsmönster, eftersom de påverkar både kunder med rutter i Östersjön och i Asien. Att landet innan 2022 var en av världens största ekonomier gör också att sanktionerna får stor påverkan på globala handelsmönster, påpekar Torbjörn Claesson.

På seminariet medverkade även Christopher Hesselbrandt, ordförande i Statens Krigsförsäkringsnämnd. Hela seminariet går att se i efterhand på Maritimt Forums YouTube-kanal.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]