Lars Gösta Alsterberg från Öckerö företagarförening inledde Öckerö Martime Meet. T.v Åsa Burman från Lighthouse.

Fotograf: Albin Dahlin

Kategori: Innovation | Nya bränslen

”Samverkan krävs för omställning”

Framtidens bränslen, och olika möjligheter att snabba på sjöfartens omställning lyftes fram på Öckerö Maritime Meet.
Det blev en dag fylld av konkreta exempel på olika vägar för att åstadkomma sjöfartens omställning när det nya eventet Öckerö Maritime Meet för första gången.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]} /–>

Det blev en dag fylld av konkreta exempel på olika vägar för att åstadkomma sjöfartens omställning när det nya eventet Öckerö Maritime Meet för första gången.

Syftet var att under en dag samla näringsliv, forskare och myndigheter till en seminariedag för att skapa samtal och dialog om framtidens utmaningar, och närmare hundra personer hade samlats i Kompetenshuset i Öckerö.

  • Jan Utbult, kommunstyrelsens ordförande, Öckerö kommun.
  • Peter Björkborg, Head of Energy transition på Stena Teknik.
  • Kajsa Lindström, miljöchef på Transportstyrelsen, berättade om hur man jobbar för att representera Sverige inom den internationella sjöfartsorganisationen IMO.
  • Sofia Werner från SSPA/RISE presenterade om vindframdrift på fartyg.
  • Ragnar Johansson, senior advisor på Wallenius SOL.

Energiomställningen är igång

Ett genomgående tema för det som diskuterades under ledning av moderatorn Åsa Burman från Lighthouse var att omställningen har kommit i gång, men att mycket återstår för att förändringen ska kunna ske i stor skala.

– Vi ser en stark energiomställning just nu, och en större konsensus globalt att faktiskt komma ner till netto noll när det gäller koldioxidutsläpp, sa Peter Björkborg, Head of Energy transition på Stena Teknik.

Han menar att tekniken för omställning finns, men att den stora utmaningen handlar om att skala upp så att den kan användas på kommersiella grunder. För att detta ska lyckas behövs stöd till bränsleinfrastruktur för exempelvis biobränslen och metanol, och hamnar behöver kunna erbjuda landströmsanslutningar med förnybar el.

­­– Vi behöver hitta sätt att samarbeta med våra konkurrenter kring den här gemensamma utmaningen. Vi vill ha globala regelverk eftersom vi måste kunna konkurrera på lika villkor.

En stor fråga som återkom under dagen var vilka alternativa bränslen som egentligen är det rätta valet för framtiden. Alla har sina olika utmaningar, och Peter Björkborg berättade om varför för Stena gått in starkt för metanol. Bränslet används på Stena Germanica sedan 2015 och i sex metanoltankers.

– Metanol finns tillgängligt, och vi vet vi hur det funkar. Det skapades också ett starkt momentum för metanol när rederijätten Maersk valde att storsatsa på det bränslet.

Även när det gäller metanol är tillgången till bränsle en utmaning för uppskalning. Maersk har valt att teckna långtgående kontrakt med metanolproducenter i Kina, men där är inte Stena i dagsläget, även om man för diskussioner, sa Peter Björkborg.

Kostnaden behöver delas med kunderna

Alla alternativa bränslen är betydligt dyrare än de som används inom sjöfarten idag. Under dagen kom en publikfråga om rederierna är villiga att betala för omställningen. Ragnar Johansson som är senior adviser på rederiet Wallenius SOL svarade att man absolut är det, men att det är en förutsättning att också kunderna är med och betalar de ökande kostnaderna. Wallenius SOL bildades för att skapa en hållbar infrastruktur till sjöss för industrin och samhället kring Bottenviken, och exempelvis skogsindustrin är villiga att betala ett högre pris för gröna transporter, enligt Ragnar Johansson.

– Vi ser att särskilt industriföretag idag är beredda att betala för klimatsmarta transporter. Kunderna behöver oss inom sjöfarten för att de ska kunna nå sina egna utsläppsmål. Minskade klimatutsläpp blir helt enkelt en förutsättning för att göra affärer med industriföretag.

Ragnar Johansson säger att sjöfart sannolikt är svåraste transportslaget att göra fossilfritt. Därför behövs stöd från politiken till produktion av fossilfritt bränsle och investeringar i teknik på fartyg och infrastruktur i hamnar.

Forskare om framtidens bränslen

En del av programmet fokuserade på forskning och innovation där forskare från IVL, Chalmers och RISE berättade om utvecklingen inom alternativa bränslen, vindframdrift och elektrifiering av fartyg.     

Julia Hansson, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet gav en bild av utvecklingen inom alternativa bränslen för sjöfarten.

– Alla har olika förutsättningar med fördelar och nackdelar. Gällande biogas finns en betydande produktion idag och har man LNG så kan man använda biogas under större förändringar. Metanol kräver en annan typ av motor och där finns en del planerad produktion i Sverige. Vätgas och ammoniak är inte lika mogna idag.   

Julia Hansson, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Under dagen bidrog även representanter från Transportstyrelsen, Sjöfartsverket och Havs- och Vattenmyndigheten med sina perspektiv. Kajsa Lindström, miljöchef på Transportstyrelsen, berättade om hur man jobbar för att representera Sverige inom den internationella sjöfartsorganisationen IMO.

– IMO säger att det ska vara nettonollutsläpp omkring år 2050. De alternativa drivmedlen ska stå för ungefär 5 till 10 procent redan år 2030. Vi arbetar nu intensivt med vilka styrmedel som ska finnas för att uppnå målen.

Ambitionen är att Öckerö Maritime Meet ska bli ett årligt event som kan sätta ljuset på olika utmaningar och framtidsfrågor inom den maritima industrin. Som arrangör står Öckerö företagarförening och Öckerö kommun tillsammans med värdföretagen Berg Propulsion, Ö-Varvet, ÖMC (Öckerö Maritima Center), Astrids Fiske och NSSLGlobal.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]