Maritime Insights Niklas Bengtsson och Christopher Pålsson skådar i kristallkulan.

Fotograf: Marianne Ovesen

Kategori: Container | Ekonomi | Fartygsaffärer

Samarbete i kristallkulan

Det går bra för Europas rederier. Men överkapaciteten kräver samarbete och minskade kostnader.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] och minskade kostnader.

Maritime Insights Christopher Pålsson och Niklas Bengtsson gav, under Sveriges Skeppsmäklares höstmöte, en inblick i kristallkulan för 2015.
Och kristallkulan säger att världsekonomin är på väg upp.
– Den är till och med rätt ok, sa Christopher Pålsson. ”Patienten i väst” har tillfrisknat och börjat sätta sprätt på sina pengar. Det är bra för världsekonomin.

Kinas handel ökar

Men han slog också fast att Ukraina och Ryssland kan ställa till det.
Det finns också lite mörka moln över Kina och landets aktivitet på världsmarknaden har minskat.
– Ändå säger de senaste siffrorna att Kinas handel ökade med 15 procent förra året och exportöverskottet ligger på rekordnivå. Så det är inte så farligt, tröstade samtidigt Christopher Pålsson.

Indien kommer

Niklas Bengtsson tog vid och sa att Kina har en BNP-tillväxt på sju procent.
– Och under de kommande tio åren får de sällskap av Indien. Men tänk på att de korta räntorna är nästan obefintliga i väst, men inte i Kina!

Christopher Pålsson knöt an till Preems miljöansvarige Sören Ericsson, som talat någon timme tidigare, och höll med honom om att prisraset mellan olja och gas ökar och kommer att förändra spelet i världsekonomin.

– Billig skiffergas kommer att förändra energianvändningen, spådde han.

Varför bygga nytt?

För att tala sjöfart hävdar de två från Maritime Insight att general cargo-fartyg kommer att vara oerhört viktiga i svensk sjöfart under en lång framtid.
– Containern är fantastiskt konkurrenskraftig och fartygen växer, varför då bygga fler? frågade Christopher Pålsson retoriskt. Jo, för att många av de fartyg som finns idag inte är energieffektiva, trots att de inte är så gamla.

Mellan åren 2006-2012 byggdes, enligt Maritime Insights siffror, 100 fartyg över 500 TEU per år. De är för nya för att skrotas, samtidigt som världsflottan växer med sju procent per år.

– Det finns ett stort kapacitetsöverskott idag, slog Christopher Pålsson fast och lämnade över till linjeexperten Lars Green från Green Consulting Group.

Europa tjänar pengar

Lars Green började med att berätta att någon, för drygt tio år sedan, frågade vilka rederier som kommer att vara lönsamma om tio år.

– Då svarade man, de asiatiska. men i själva verket är det de europeiska rederierna som tjänar pengar idag, tio år senare. De koreanska, kinesiska och taiwanesiska har det tufft.

Han menar att det såg ungefär likadant ut redan för fem år sedan, men förändrades lite i år, 2014.

– Det har gått lite bättre för de koreanska i år, vi kan ha nått en vändpunkt. Men det är fortfarande de europeiska som gör de riktigt stora pengarna. Se bara på Maersk.

Gott ledarskap

Och frågan är naturligtvis varför de europeiska rederierna lyckas så bra. Enligt Lars Green är bra ledarskap och nya initiativ en del av svaret.

När han tittade både bakåt och framåt såg han först den fantastiska containertillväxten mellan 1980 och 2008, sedan hur konferenserna förbjöds och marknaden minskade drastiskt. Och efter 2012 har en helt ny verklighet öppnat sig med nya allianser att förhålla sig till

– Idag tvingar överkapaciteten rederierna att samarbeta för att sprida riskerna. Se bara på 2M, G6 och Ocean Three. Men, om allianserna ska kunna tillgodogöra sig skalfördelarna, måste de ha en fyllnadsgrad som är högre än 92 procent per resa.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]