Kategori: Ekonomi | Forskning

SAI går i graven

Vid årsskiftet är SAI:s saga all. Medlemsantalet har blivit för klent.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]t har blivit för klent.

Lena Göthberg, generalsekreterare för SAI (Sjöfartens Analysinstitut), beklagar beslutet men förklarar att styrelsen egentligen inte hade något val.

– Vi har inte tillräckligt många medlemmar som är beredda att betala för servicen. De som idag söker så kallad Business intelligence gör det på annat vis.

Tuff konkurrens

Hon tillägger att de stora medlemmarna oftast vill ha mer riktad information om sina egna verksamhetsområden, vilket SAI inte kan erbjuda idag.

– De stora har många som knackar på dörren och erbjuder dem sina tjänster. Vi kan inte konkurrera på den planhalvan, säger Lena Göthberg och förklarar att SAI idag bara kan erbjuda sina medlemmar en bred information, som är lika för alla. 

20-årig historia

Sjöfartens Analysinstitut startades 1993 av Kaj Rhenström som då fångade upp branschens behov av ett fristående analysinstitut. Kaj Rhenström producerade egna analyser baserade på råmaterialet från IMO-numren och AIS.

– Många tror fortfarande att vi säljer information, men det slutade vi med 2003 efter Kajs bortgång. Sedan dess köper vi all information och det kostar, konstaterar Lena Göthberg.

Samma råmaterial

Under de senaste åren har informationen kommit från Maritime Strategy International, MSI, och från Seabury i Holland. Men det finns många andra som erbjuder sjöfartsanalyser.

Gemensamt för alla är dock att de bygger sin information på samma råmaterial, antingen från IMO-nummerregister som ägs av Lloyd’s Register eller på AIS-systemet som ägs av IHS Global Insight.

Fri för förslag

Lena Göthberg som hittills arbetat på konsultbasis åt SAI har inga bestämda planer för framtiden.

– Jag har faktiskt ingen aning vad jag ska göra sen, men jag brinner för sjöfarten. Och man måste nog stänga en dörr först innan man kan öppna en ny. Vi får se.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]