Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Folk/företag | Forskning | Skeppsbyggnad

Så ser framtidens fartyg ut…

Framtidens containerfartyg byggs av grafen och drivs av en kombination av el, vatten, vind och solenergi. Det tror iallafall några åttondeklassare i Göteborg.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ndeklassare i Göteborg.

– Det mesta av skrovet är byggt av grafen. Det är tio gånger starkare än stål och är världens starkaste ämne, och kan dessutom leda energi. Vi tror att det är framtidens ämne för fartyg, säger Oskar Jonasson och Rasmus Johansson från klass 8A på Nordlyckeskolan i Göteborg, där de står vid den modell av ett framtida containerfartyg de byggt ihop med sina klasskompisar.

Stor galaförevisning

Containerfartyget är ett av 25 olika förslag som lika många sjunde- och åttonde-klasser i Göteborgsregionen fått chansen att bygga och visa upp på Universeum i Göteborg. Sedan i höstas har de arbetat på sina modeller, där målet är att skapa hållbara och nytänkande transportlösningar för år 2034.

Projektet är ett samarbete mellan bland annat Volvo, Chalmers, Göteborgs Stad, Göteborgs Hamn, Preem, SJ, Göteborgs Universitet och Sveriges Redareförening, och på torsdagen var det alltså stor galaförevisning på Universeum.

Vindkraft och solenergi

– Det har varit jättekul, säger Oskar Jonasson, och fortsätter att ivrigt och energiskt beskriva deras containerfartyg:

– Tiitta här! Här längst fram finns det hål där vattnet kan forsa in. Nere i fartyget finns det turbiner som alstrar el, som sen genereras till motorn. Och här finns det fyra vindkraftstorn med solpaneler på bladen. Bladen kan fällas ned och fungera som segel om det behövs. Och längst upp i vindkraftstornen finns det åskledare som också kan alstra energi.

Styrs av robotar

Utan att – vilket de själva medger – vara helt inlästa om den forskning om drönarfartyg som pågår inom sjöfartsbranschen har Oskar och Rasmus ihop med sina klasskompisar själva klurat ut att morgondagens fartyg nog bör kunna styras på helt nya sätt.

– De ska styras av robotar och av personal i land. Det behövs bara lite personal ombord, ifall motorerna går sönder till exempel. Kaptenen och de andra är ju borta hemifrån så mycket idag, med robotar slipper de det, säger Rasmus Johansson och förklarar att man idag faktiskt inte kan veta tvärsäkert hur framtidens teknik ser ut.

– Ta det här med mobiltelefoner till exempel. För tio år sen visste ingen vad en iPhone var, och idag har ju nästan alla en iPhone. 

Fullt direkt 

Enligt projektledare Anne Solli har det varit mycket stort intresse för projektet bland regionens skolor.

– Det blev fullt direkt. Det var först till kvarn som gällde, och vi kan tyvärr bara ta emot så här många, säger hon och förklarar att syftet med projektet är dels att ungdomarna ska fundera och forska kring framtida transportlösningar, dels få chansen att på plats på Universeum träffa experter från näringsliv, forskningsvärlden och politikens område. 

– Tanken är att de ska kunna ställa kritiska och utmanande frågor till det 40-tal experter som är på plats. Vi vill veta vad ungdomarna tänker om framtiden, hur de ser på framtidens transportmedel.

Istället för Stena

De flesta av de 25 olika transportlösningarna som visades upp handlade förvisso om tåg-, flyg- och biltrafiken, men förutom Nordlyckeskolans containerfartyg fanns det faktiskt ytterligare några modeller med anknytning till sjöfarten. Bland annat hade klass 8A från Ebba Petterssons-skolan i Göteborg byggt en modell över det som ska ersätta Stena Line-terminalen i Göteborg när den väl flyttas.

– Det är en knutpunkt för kollektivtrafik. Här finns till exempel svävare som också kan köra på land, båttaxis som drivs av vätgas, en elekotromagnetisk spårvagn och så en linbana som ska gå runt hela staden. Den ska bara gå i 10 kilometer i timmen, så att man hinner njuta av utsikten, säger Emma Sjöstrand från Ebba Petterssons-skolan.

Chans att vinna

Under torsdagen gick en sakkunnig jury runt och inspekterade modellerna. Ett vinnande bidrag ska sedan utses, som belönas med 10.000 kronor.

– Vi har helt klart chans att vinna, säger Oskar Jonasson från Nordlyckeskolans klass 8A.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Irene Fällström

    Mycket spännande var det att träffa alla engagerade elever som med proffsiga presentationer och genuint teknikintresse och miljötänk är beredda att utveckla Sveriges infrastruktur!
    Vi i juryn var mäkta imponerade!
    Irene Fällström, Redareföreningen

  • Erland Svensson

    Verkligen att tänka utanför den snäva boxen, när sience fiction kom en gång skrattade 95% och sade fantasier vad hände??!! Jo detta vi upplever det mesta av detta idag.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]