[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]n nya rapporten. Inga svenskflaggade fartyg eller sjömän med svensk behörighet har blivit fast i krigsområdet. Sjötrafiken mellan ryska och svenska hamnar var relativt liten redan före kriget och endast ett fåtal av sjöpersonalen ombord på svenskflaggade fartyg kommer från Ryssland eller Ukraina.
Dock ser det annorlunda ut för svenskkontrollerat tonnage. Där finns enligt rapporten uppskattningsvis mellan 500 och 1.000 ryska och ukrainska sjömän.
Enligt rapporten har däremot den mer indirekta påverkan på svensk sjöfart varit större.
– Trots att svenska rederier inte har någon utbredd verksamhet i Svarta havet, har de påverkats indirekt av kriget, bland annat genom de sanktioner som har beslutats och problem med bemanning. Dessutom har de ökade bränslekostnaderna gjort sjötransporter dyrare, säger Erika Persson, utredare på Transportstyrelsen.
I början av april infördes sanktioner som förbjuder hamnar inom EU att ta emot fartyg som är registrerade under rysk flagg. Sedan dess har endast ett undantag beviljats och det var enligt Transportstyrelsen för ett svenskt företag vars fartyg var registrerat under rysk flagg.
[/flowy_subscriber_only]