Fotograf: Joachim Sjöström

Kategori: Hamn/Logistik

Mer gods i ryska hamnar

Trafiken på Rysslands hamnar ökar och en snabbare utbyggnad av sjötransportsystemen är nödvändig.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ystemen är nödvändig.

Rysslands hamnar hanterade i fjol 570 miljoner ton gods, vilket var 6 procent mer än under år 2011. Nya terminaler med årskapacitet för mer än 70 miljoner ton har byggts. Längs Nordostpassagen skeppades fyra miljoner ton gods, lika mycket som året innan, varav 1,2 miljoner ton transitgods. Rysslands transportminister Maksim Sokolov räknar med att godsvolymerna på Nordostpassagen snart ska nå samma nivå som under den sovjetiska perioden.

En ny lag reglerar både handelssjöfart och sjöräddningsberedskap i Arktis. I år grundas Nordostpassagens Administration med bas i Arkhangelsk och sju bashamnar längs kusten. Staten har beställt fem nya isbrytare, av vilka en är atomdriven.

Kartlagd flodsjöfart

På de inre vattenvägarna skeppades 140 miljoner ton gods, vilket innebär en ökning med 12 procent i jämförelse med 2011. Maksim Sokolov påpekar att renovering av flodhamnar och slussar öppnar möjligheter att effektivisera flodtransporterna. Navigeringen på flodsystemen underlättas satellitsystemet GLONASS och av att elektroniska sjökort redan täcker 44.000 km av de inre vattenvägarna. De elektroniska sjökort som fortfarande saknas för de inre vattenvägarna beräknas bli klara till 2016.

Minister Sokolov säger också att Ryssland inte har tillräckliga resurser för att snabbt kunna modernisera sitt transportsystem. I år kommer staten därför att sälja ut aktier i Novorossiysk Commercial Sea Port och Murmansk Shipping Company.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]