Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Container | Regelverk | RoRo

MLC tillämpad i Sverige

Ett antal ryska sjömän satt i förra veckan fast i Falkenberg utan att få ut sina löner. Genom att för första gången åberopa den nya MLC-konventionen kunde facket och Transportstyrelsen snabbt lösa situationen.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]nabbt lösa situationen.

Det var i onsdags i förra veckan som Sven Save, ombudsman vid SEKO och ITF-inspektör, fick kännedom om de ryska sjömännens löneproblem. Besättningsmännen befann sig ombord på ett ryskflaggat fraktfartyg på väg in till hamnen i Falkenberg då de skickade iväg ett sms till Sven Save. 

– De skrev att de inte hade fått ut sina löner. Jag åkte dit och kontrollerade uppgifterna samt talade med befälhavaren på plats. Ombord fanns ingen dokumentation gällande anställningsförhållanden, lönen för augusti var inte reglerad, och fartyget saknade gällande kollektiv- och anställningsavtal, säger Sven Save i ett uttalande.

Saknade kollektivavtal 

Det visade sig att det ryska fartyget visserligen inte är bekvämlighetsflaggat, men att det icke desto mindre saknar kollektivavtal. Dessutom framkom att ägarna under flera år vägrat att teckna ett sådant avtal med det ryska facket. 

Efter att Transportstyrelsen informerats om ärendet beslutade man att kvarhålla fartyget. 

– Transportstyrelsen agerade snabbt och kraftfullt. På tio minuter hade pengarna till besättningen, närmare 16 000 euro, överförts, säger Sven Save.

Dessutom tecknades ett kollektivavtal för de anställda.  

Premiär för MLC-konventionen

För första gången tillämpade man i fallet med de ryska sjömännens uteblivna löner den nya internationella sjöfartskonventionen, MLC (Maritime Labour Convention), som trädde i kraft så sent som i augusti år. 

Den nya konventionen innebär att även anställdas sociala villkor – däribland löner – ska omfattas, och enligt SEKO är det tack vare MLC-konventionen mycket lättare att komma åt och kvarhålla fartyg som missköter sig på detta område. 

Dessutom innebär MLC-konventionen att myndigheterna i respektive land får större befogenheter att agera utan dröjsmål. 

– Det är första gången vi har tillämpat den nya konventionen på svenskt vatten, och det föll ju väldigt väl ut. Inte minst för de utsatta sjömännen. Nu har det ryska sjöfacket (SUR) också tecknat ett kollektivavtal med rederiet, vilket innebär att dessa sjömän nu kan utföra sitt arbete under schysta villkor, säger Sven Save, ombudsman vid SEKO och ITF-inspektör.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]