[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ill en stor del av skadorna.
Hälften av alla försäkringskrav efter skador på lasten har som ”direkt orsak felaktig lasthantering där rutiner har ignorerats” skriver klubben i sin senaste publikation ”Claims at a glance”.
Klubben ser också en oroande trend att kraven efter att någon ombord blivit sjuk ökat kraftigt sedan 2006 och att den vanligaste orsaken är hjärt- kärlsjukdomar som bäst skulle förebyggas genom en grundligare ”Pre Engagement Medical Examination” eftersom hjärt- kärlsjukdomar i huvudsak orsakas av fetma, dålig kosthållning, rökning och fysisk inaktivitet skriver the Swedish Club.
Rutinskador
Även när det gäller de ökande försäkringskraven efter att människor blivit skadade ombord beror på att rutinerna inte följs och att det utfärdas arbetstillstånd som sedan inte följs för att de som ska utföra jobbet anser att arbetstillståndet inte fyller någon funktion.
”Det är nödvändigt att redare och managers kan förklara vikten av att följa fastlagda arbetsrutiner och att det får konsekvenser för den som medvetet väljer att inte följa fastlagda arbetsrutiner” (reds. översättning).
Värt att notera är också att The Swedish Clubs statistik bekräftar den gamla sanningen att de flesta skador uppstår vid rutinarbete, inte vid ovanliga jobb.
[/flowy_subscriber_only]